0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Camerafilm
Foto: Camerafilm

Film er en hævn over livet

Det canadiske wunderkind Xavier Dolan er langt om længe ved at være voksen, og i anledning af den danske premiere på hans Cannes-vinder, ’Mommy’, fortæller han om, hvorfor kvinder er det mest interessante køn at lave film om – og bitcher over Hollywoods selvtilstrækkelighed.

FOR ABONNENTER

Hvis man havde mødt Godard, da han var 25, ville det så være som at møde Dolan nu og her?

Det er svært ikke at stille sig selv spørgsmålet. Det virker mere end almindelig tilfældigt, at 25-årige canadiske Xavier Dolan og 84-årige franske Jean-Luc Godard måtte dele instruktørprisen i Cannes sidste år. Det er mest populært at sammenligne unge Dolan med hedsporen Orson Welles fra tiden først i 40’erne, da Welles stormægtigt tog på sig at revolutionere filmmediet indefra, men det er nu engang Godard, knægten minder mest om.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement