Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Slottemo Lyngstad(Arkiv)
Foto: Martin Slottemo Lyngstad(Arkiv)

Drømmer. Mia Stensgaard er en af Danmarks bedste scenografer. Hun har blandt andet lavet scenografi til 'Et folkesagn' på Det Kgl. Teater.

Fødselsdage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinden, der skaber verdener

Scenograf Mia Stensgaard fylder 40 år i dag.

Fødselsdage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er få, som magter det store udtræk, når ballet og opera folder sig ud med højspændt drama og musik samt et mylder af medvirkende.

Men knap nok havde Mia Stensgaard rundet de 30, før hun fik drømmeopgaven med at lave scenografi til den store skøgeballet 'Manon' på Det Kgl. Teater.

En kæmpe udfordring, der ud over det rent kunstneriske kræver en blæksprutte med lange arme og et lavpraktisk håndelag ' alene det at skulle designe kostumer, der kan honorere dansernes heftige armløft og spring, uden at det hele sprækker.

LÆS OGSÅ Scenograf klipper en erotisk trekant i papir

Men balletten blev den prøvesten, der lærte hende, hvem hun var som scenograf : »Min force er at plante et frø, som kan spire videre i andres hænder og blive til en lille verden«.

Frøet tog her form af en art punk-rokoko, der bredte sig med graffitispray på tylsskørterne side om side med glitrende diamantbesætninger og fejende fjerhatte med en død rotte.

Klassisk elegance med et beskidt postmoderne tvist. Under prøverne sad koreografens enke, Mrs. MacMillan, og råbte begejstret: »More dirt and more diamonds, girl!«. Jo, det blev en stor succes.

Bred pallet
Stensgaard var også godt klædt på til udfordringerne.

Hun lagde ud med at studere beklædning på Danmarks Designskole for derefter at blive scenografuddannet på Statens Scenekunstskole (tidl. Statens Teaterskole).

Allerede inden hun var færdig, var hun i gang med gruppen Emmas Dilemma, og lige siden har hun været oppe i det vilde arbejdsgear med alt fra Nicolas Bros Mammutteaterstykker til Cederholms 'Alle mennesker der dødelige' på Det Kgl. samt filmscenografi med surreel kant til 'De grønne slagtere' og 'Adams æbler'.

navne@pol.dk

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden