0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hun har kærlighed til skæbne og geometri

Væveren og billedkunstneren Jette Thyssen fylder 80 år i dag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Privatfoto
Foto: Privatfoto

opskrift. Ifølge Jette Thysssen skaber man et billedtæppe på følgende måde: Man tager en lille knivspids af knuste røde valmueblade, en gul månestråle, 4 dråber blåt fjordvand, en teskefuld sort muldjord og en lille hvid snebold - og pist, har man et billedtæppe.

Fødselsdage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Fødselsdage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man kan næppe være bange af sig, når man springer ud i elastik, sådan som væveren og billedkunstneren Jette Thyssen gjorde, skønt hun allerede var godt oppe i årene.

Springet fandt sted over en bjergkløft i New Zealand, fordi hun ville bevise overfor sig selv og andre, at hun ikke for gammel til »den slags«.

Hun ville desuden udfordre sit selvvalgte motto, ’Amor Fati’ (kærlighed til skæbnen), der også var overskriften på hendes store separatudstilling i Den Frie Udstillingsbygning i 2005. Da var hun 72 år.

Det karakteristiske ved Jette Thyssens værker, såvel de vævede som de grafisk udførte, er kombinationen af geometriske figurer og en fuldkommen konsekvent farveholdning.

Således kredser samtlige af hendes værker om de utallige variationsmuligheder, der kan dannes af cirkler og ringe, trekanter, stave og kvadrater i farverne rød og blå samt sort og gul. Maleren Ole Schwalbes univers er nok det nærmeste, man kommer til Jette Thyssens stramme abstraktioner.

Hun er vokset op som den mellemste af fem børn på den store gård Sandal ved Frederikssund.

Gennembrud i 1972
Højskolesangbogen var i flittig brug, og under besættelsen husede forældrene både modstandsfolk og jøder, blandt andre væveren Ruth Malinowski, hvis meget enkle kompositioner prægede den ganske unge Jette Thyssen.

Inden hun kom på Kunsthåndværkerskolens væveafdeling, var hun også lige omkring en uddannelse til advokatsekretær, og nogle senere fik hun tillige en uddannelse fra S.W. Hayters grafiske skole i Paris, et ophold, der blev muliggjort efter modtagelsen af Det Franske Statsstipendium for kunstnere samt Industriforeningens legat i 1961.

Jette Thyssens markante gennembrud indfandt sig i 1972. For at slå sin position som billedkunstner fast, lejede hun simpelthen en del af udstillingsbygningen Den Frie, og her høstede hendes konkrete formsprog både succes og anerkendelse.

Det samme skete på den første Nordiske Textiltriennale i 1976, hvorefter det tog fart med mange udsmykningsopgaver til skoler, gymnasier, rådhuse, hospitaler foruden Nørreport, Flyvestation Værløse, PKA, Nordea, CBS, Københavns Byret og Den Sorte Diamant.

Priser og legater har Jette Thyssen fået i lind strøm, herunder indtil flere gange fra Nationalbankens Jubilæumsfond og Statens Kunstfond.

Hun er medlem af Grønningen og Dansk Gobelinkunst, og hun er tidligere medlem af Akademirådet og har fungeret som kunstnerisk konsulent for offentlige myndigheder.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere