Du gør det, når du vælger din næste serie på Netflix, indtaster en rute til lørdagens fødselsdagsfest på din iPhone eller googler dine børns sygdomssymptomer: Kaster et lillebitte drys guldstøv efter de store teknologivirksomheder i Silicon Valley.
De kommende dage vil de seneste regnskaber afsløre, i hvor høj grad selskaber som Alphabet/Google, Facebook, Amazon eller Netflix har formået at tjene penge på vores digitale dobbeltliv og vise deres indbyrdes styrke, ambitioner og retning mod en ny fremtid.
»Indtil videre har det for de fleste af dem været afgørende at få etableret sig og få flere brugere. Nu er virksomhederne ved at være modnet, og det ændrer målet: Nu skal der tjenes penge«, siger Michael Borre, der er chefanalytiker hos Nordea.
Selskaberne har for længst mejslet deres styrke ind i os alle på hver deres område, hvad enten det er sociale medier, søgninger, film- og serie-streaming eller e-handel, men opgaven er i fuld gang med at udvikle sig. For selv om virksomhederne dominerer hver deres specialområde, kan den fælles nøgle til succes drejes med et enkelt sesam-ord: Data.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her