0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hurtigrutens skibe får nu landstrøm i Bergen

Strøm fra vandkraft erstatter den strøm, Hurtigrutens skibe hidtil har fået fra dieseldrevne motorer, når de ligger ved kaj.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Hurtigruten/AP
Foto: Hurtigruten/AP

Det første skib er blevet koblet til et landstrømsanlæg i Bergen for at mindske luftforureningen fra dieselmotorerne.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hurtigruten har sejlet mellem Bergen og Kirkenes i Norge med dieseldrevne motorer. For at mindske CO2-udslippet og opnå en renere byluft, når rutens færger ligger i havn, tilbyder havnen i Bergen nu landstrøm til Hurtigrutens færger. I sidste uge blev ’MS Spitsbergen’ tilkoblet anlægget.

Det tager kun få minutter at koble skibe til strømanlægget, som betyder, at skibene benytter strøm produceret på vandkraft i stedet for dieseldrevne hjælpemotorer i de op til otte timer, de hver dag ligger ved kaj i Bergen. Målet for Hurtigruten er, at halvdelen af selskabets skibe skal være klar til at koble sig på anlægget i Bergen i løbet af 2018.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce