Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Chris Helgren/Ritzau Scanpix
Foto: Chris Helgren/Ritzau Scanpix
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter forbud på stribe: Boeing anbefaler nu også at holde fly på jorden

Efter adskillige lande har givet ulykkesramt flytype flyveforbud, anbefaler Boeing selv at holde det nede.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fly af typen Boeing MAX 8 og MAX 9-fly bør holdes på jorden, lyder det onsdag fra producenten selv.

Boeing har dog stadig fuld tiltro til flyenes sikkerhed, understreger selskabet.

»Vi støtter dette proaktive skridt ud fra en overflod af forsigtighed. Sikkerhed er en kerneværdi for Boeing, og det har det været, så længe vi har bygget fly«, siger Dennis Muilenburg, administrerende direktør for Boeing, i en meddelelse på selskabets hjemmeside.

Udmeldingen fra Boeing kommer, kort efter at USA's luftfartsmyndighed, FAA, meldte ud, at den på linje med blandt andet EU har udstedt et flyveforbud for Boeings MAX 8 og MAX 9-fly.

Flyveforbuddet skyldes, at to fly af typen Boeing MAX 8 er styrtet inden for knap et halvt år. Senest søndag i Etiopien, hvor alle om bord mistede livet.

Ifølge FAA skal 'muligheden for samme årsag til ulykken med de to fly skal forstås bedre', skriver Reuters.

Nogle eksperter har udtrykt mistanke om, at der kan være software på de nye fly, som piloterne i de to flystyrt ikke har kunnet slå fra. Kombineret med forkert data fra en defekt sensor kan dette have bragt flyene ned.

Softwaresystemet i fokus kaldes MCAS og virker ved at pege flyets snude nedad, hvis systemet registrerer, at flyets vinkel i luften er for stejl.

Systemet er indført for at undgå, at flyet 'staller'. Det betyder, at hvis flyet stiger for stejlt, kan hastigheden blive så lav, at flyet ikke længere kan svæve, og det styrter ned.

Har sensoren til systemet været defekt, og piloterne ikke været i stand til at slå systemet fra, kan det ifølge eksperter måske have tvunget flyet ned.

Boeing har selv oplyst, at det siden flystyrtet i Indonesien har arbejdet på en softwareopdatering til MAX-flyene. Softwaren skulle ifølge Boeing være klar inden for nogle uger.

Årsagerne til de to uheld er ikke endeligt klarlagt.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden