Klar. En SAS-flyver renses for sne og is, inden den flyver af sted mod USA. Når flyet først er i luften, skulle der ikke være risiko for nye isdannelser på vingerne.
Foto: Joachim Adrian

Klar. En SAS-flyver renses for sne og is, inden den flyver af sted mod USA. Når flyet først er i luften, skulle der ikke være risiko for nye isdannelser på vingerne.

Fly og lufthavne

Sådan foregår lufthavnens store isshow

I vintervejr bliver fly ofte sendt til afisning, inden de kan lette. Rejser var i denne uge med SAS' hold af afisere på arbejde.

Fly og lufthavne

Sneen vælter ned over Københavns Lufthavn i Kastrup, og derfor kan flyene ikke tage den normale direkte vej fra afgangsgaten til startbanen.

De skal først rundt om en plads i udkanten af lufthavnen, hvor en håndfuld lastvogne, der ligner langhalsede øgler, skal give dem en særlig behandling, inden de er flyveklar.

LÆS OGSÅ

Processen hedder i lufthavnssprog ’de-icing’ – eller afisning. En bilist kan nøjes med at skrabe sne og is væk fra ruderne, inden han kører.

En pilot på et fly skal være sikker på, at skroget og især vingerne er klinisk rensede for is og sne, inden han kan lette.

»Flyet skal være lige så rent som den dag, det kom fra fabrikken, inden det kan lette under disse forhold«.

Sådan forklarer John Rasmussen, de-icing manager hos SAS. Han er med til at styre de tropper, der sørger for at holde flyene is- og snefri.

I mandags fik lufthavnen en pæn dosis snefald fra morgenstunden, og alle fly måtte derfor en tur til afisning. Det er muligvis irriterende for passagererne, for det kan godt give en vis forsinkelse.

Det oplevede Politikens Helle Sindal, der netop mandag morgen sad i et SAS-fly på vej mod Madrid:

»Der holdt otte fly foran det, jeg fløj med. Og 2-3 minutters de-icing per fly bliver hurtigt til en halv time«.

Hendes fly indhentede ikke forsinkelsen undervejs til Madrid.

Flyene får to behandlinger

Da Politiken dukker op på afisningspladsen, er det et af SAS’ store Airbus A340-fly, der er under behandling. Det skal til Chicago, men først skal det lige have en omgang af det rutinerede mandskab, der udfører afisningen i en nøje indstuderet ballet. Foran flyet holder en bil med den person, der styrer slagets gang. Han instruerer piloten i at slå flyets bremser til og slukke for airconditionanlægget – for at undgå, at væsker og dampe suges ind. Når der er tale om et så stort fly som dette, går fire lastvogne i gang med afisningen. Operatøren sidder ikke i lastvognens førerhus – det er gabende tomt. Alt styres fra den lille kabine for enden af den lange, bevægelige hals.




En dag som denne er det nødvendigt med to behandlinger. Først sprøjtes al is og sne væk fra vingerne og skroget – dernæst får flyet endnu en omgang med væske, der forhindrer nye is- og snedannelser. Den har en holdbarhed på cirka 20 minutter, og så må piloten håbe på, at flyet er kommet i luften inden da. Ellers må flyet rulle tilbage og få en ny afisning. Og så kan det begynde at blive svært at holde tiden på den efterfølgende flyvning. På det store Airbus-fly tager behandlingen 6-7 minutter.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Hvad er risikoen ved at lette med is eller sne på vingerne?

»Vingerne har jo en ganske bestemt udformning, som skal give maksimal opdrift. Den udformning ødelægges, hvis der ligger noget på vingerne«, forklarer John Rasmussen fra SAS.

Vi spørger et hold SAS-afisere, der er ved at genoptage arbejdet efter en pause, hvad det værste vejr til de-icing er.



»Det er underafkølet regn – eller isslag. Når vi er færdige med at rense flyet, kan vi opleve, at det er iset til igen i den ende, hvor vi begyndte. Og så er det bare no go for det fly«, lyder svaret.


I den situation kan ’no go’ oversættes til, at lufthavnen må stoppe for trafikken, indtil afisningen kan foretages.

Der er naturligvis højsæson for de-icing i vinterhalvåret, men det kan rent faktisk også være nødvendigt at afise fly om sommeren. Året rundt er der frostgrader oppe i flyvehøjden på de 10-11 kilometer.

»Derfor kan brændstoffet i vingerne være nede på minus 30 grader, når flyet lander, og det kan give is på vingerne ved landing. Jeg har været med til at afise fly, der stod i 20 graders varme«, siger SAS’ de-icing manager John Rasmussen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden