0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lufthavnschef om ny landingsbane: »Det er skønt at være chef for sådan noget her«

På mandag genåbner lufthavnens nye stolthed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kastrup Lufthavns nye landingsbane åbner på mandag den 31. august, og det vil dermed være slut med larm fra lavtflyvende fly over København. Kilde: politiken.tv / Foto: Jakob Kyed. Klip: Henrik Haupt

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Kan I mærke det? Ikke et bump«, siger Dan Meincke stolt.

Trafikchefen styrer sin gule bil med blink på taget ud på Københavns Lufthavns nye, store stolthed: Landingsbane 04R/22L.

Asfalten ligger så jævnt, at bilen glider henover banen. Og så jævnt, at flyvemaskiner kan holde en god fart, når de drejer af banen og dermed hurtigt kan gøre plads til næste afgang eller ankomst, forklarer han.

Efter to måneders intens renovering er lufthavnens østlige hovedbane klar til at genåbne mandag morgen klokken seks. Og om præcis 94 dage sætter verdens største passagerfly, en Airbus A380, første gang landingshjulene på 04R/22L.

»Det er ligesom at få en julegave før tid. Og så får vi en til, når verdens største fly snart lander fra Dubai. Bedre bliver det ikke«, siger Dan Meincke.

Når A380 lander, bliver det en festdag. Han planlægger at lave en lille indhegning i nærheden. På den måde kan de ansatte stå og betragte vidunderet.

Kæmpe fly kan lande i tåge og regn

For udeforstående ligner 04R/22L enhver anden stor landingsbane. Hvide striber på sort asfalt. Striberne er måske lidt mere hvide, og asfalten lugter ny.

Men for de involverede er det helt tydeligt, at det er lidt af et ansigtsløft, den 3,3 kilometer lange bane har fået: Den er blevet fræset op, og der er lagt 30.000 tons ny asfalt.

Den er gjort fire meter bredere i hver side. 100.000 kubikmeter jord er gravet op og kørt væk. Der er installeret 650 landingslys, trukket 20 kilometer kabler og lagt 5,5 kilometer dræningsrør, der kan lede regnvand væk.

Det betyder for eksempel, at banen har kapacitet til de helt store maskiner, og at den kan bruges i voldsomt regnvejr.

»Alt det tekniske er skiftet ud. Man kommer til at kunne lande på den, selvom det er så tåget, at piloten ikke kan se banen«, siger Dan Meincke.

I øjeblikket er de sidste detaljer ved at falde på plads. En gummiged kører et læs grus væk, mens en anden maskine er ved at gøre banen ren. I weekenden skal en magnet sørge for at tiltrække alle tænkelige metaldimser i det nysåede græs langs banen, så flyenes motorer, som Dan Meincke kalder »verdens største støvsugere«, ikke suger noget op. Og så skal en måleflyver i luften og foretage de sidste tests af alle instrumenter.

Vinden har drillet

Alle har dog ikke været lige så begejstrede som trafikchefen for lufthavnens store projekt.

Midt på den nyrenoverede bane krydser en tværgående bane, der er afskærmet med røde betonblokke, »no entry«-skilte og en levende vagt i endnu en blinkende bil. Kommer man for tæt på, lukker al lufttrafik.

Den tværgående bane bliver normalt kun brugt få gange om året, men under renoveringen er hundredvis af fly landet og lettet her.

Den ændrede trafik har betydet, at adskillige fly er fløjet lavt ind over København, og det er ikke gået københavnernes øregange forbi. 190 har klaget over støjgener.

På dage, hvor der har været sydøstlig vind, har 300 fly været tæt på hovedstaden.

»Det er voldsomt«, siger Dan Meincke.

»Jeg bor selv i Tårnby Kommune, så jeg ved godt, hvordan det lyder«, siger han, men indrømmer, at han ikke har været meget hjemme de seneste uger.

»Jeg har godt nok været herude det meste af