Foto: Sune Højrup Bencke
Sne og ski

Brækkede ben og smadrede knæ: Kom med om bord på knogleekspressen

Tyrol Air Ambulance fragter danskere hjem fra skiferie. Politiken har været med.

Sne og ski

Et par minutter efter det lille lilla og gule Dornier 328-100-fly fra Tyrol Air Ambulance er skubbet ud af hangaren i bjerglufthavnen i Innsbruck, kan passagererne om bord kigge ud af vinduet og se ned på et sneklædt bjerg, hvor folk tager pisten op og skiene ned.

Selv sidder - og ligger - ni af passagererne med ben, albuer og ankler i gips og knæ, der holdes på plads med en don-joy-skinne.

Fælles for dem alle er, at de - modsat dem på pisten under flyet - har fået ødelagt deres skiferie.

De er på vej hjem fra skiferie før tid med ambulancefly, fordi lægerne på alarmcentralen hos forsikringsselskaber eller assistanceorganisationer har vurderet, at deres skade er for kompliceret til, at de kan komme hjem med bil, bus eller tog.

LÆS OGSÅ

På denne flyvning fra Innsbruck til Billund er syv passagerer patienter hos Falck TravelCare, mens to tilhører Gouda Rejseforsikring.

Og flyvningen er kun en blandt mange i disse uger, hvor en stor del af de 500.000 danskere, der hvert år tager på skiferie, er af sted.

Falck TravelCare har omkring 9.000 kunder, der ringer til den medicinske alarmcentral i løbet af februar, der sammen med juli er selskabets travleste måned. I uge 7 alene kommer omkring 40 procent af kaldende.

Tidligere på ugen var meldingen fra selskaberne, at flere danskere kom til skade end tidligere år.

»Vores klare indtryk er, at der er flere skader end sidste år. Vi har mere travlt i år«, siger Mark Bartram, der er supervisor for marketing og kommunikation hos Europæiske Rejseforsikring.

Derfor har Falck TravelCare ikke overraskende to lignende transporter både lørdag og søndag i denne uge.

Godt humør
Med på flyvningen er Johnny Lauridsen fra Falck TravelCare. Normalt er han anæstesilæge på Holbæk Sygehus, men gang om måneden tager han ud som ledsagerlæge og hjælper folk, der kommet til skade på ferien, hjem.

»Jeg tager pænt imod dem. Fortæller, at jeg er ledsagerlæge og skal sørge for, at de får en god tur hjem«, siger Johnny Lauridsen.

Han fortæller desuden, at han også ofte rejser ud for at vurdere, om patienten rent faktisk er rask nok til overhovedet at flyve.

»Jeg skal sikre mig, at det overhovedet er forsvarligt for patienten at flyve. Det er det vigtigste«.

Det er første gang, han er med på en såkaldt knogleekspres. Og her er alle friske nok til turen til Billund, der tager en time og 40 minutter.

Johnny Lauridsens arbejdsdag er startet dagen før, hvor han fløj fra København til Innsbruck i Østrig. Her har han overnattet på lufthavnshotel, inden han møder folkene fra Tyrol Air Ambulance næste morgen.

Sammen med lægen fra det lille flyselskab gennemgår han patientlisterne uden for lufthavnen, der er badet i sol og ligger omkranset af høje, sneklædte bjerge.

Foto: Sune Højrup Bencke

Bag ved de to læger står fire forskellige ambulancer linet op. De er kommet fra både hospitaler i Italien og rundt om i Østrig med de danske patienter, der skal med om bord på flyet til Billund.

Ambulancerne bliver alle godkendt til at komme igennem sikkerhedskontrollen og kører ud til en lille hangar, hvor flyet venter. Her er der indrettet et lille opvarmet telt, hvor patienterne kan vente, inden de kommer om bord én efter én.

Ambulanceflyet er så smart indrettet, at der kan byttes fuldstændigt rundt på sæder og bårer alt efter hvilke typer patienter, der er med.

I dag er der to bårer forrest i flyet, og to rækker med plads til patienter, der skal have benene strakt ud. Og så er der sæder til enkelte pårørende, læger, sygeplejersker og hjælpere.

»Normalt er folk i godt humør. De er glade for, at de endelig skal hjem efter at have ligget på hospitalet uden at kunne stå på ski. Nu skal de endelig hjem«, siger Markus Erlinger, der står for at koordinere ambulanceflyvningerne for Tyrol Air Ambulance.

Og det er måske rigtigt nok. Der er i hvert fald stor glæde, da Johnny Lauridsen hiver en bunke forskellige danske aviser frem som han har haft med fra Danmark.

»Du er en skat«, udbryder en kvinde, der har benet låst fast i en skinne.

Kludder i Billund

Da alle er om bord, og bårerne surret fast, letter den lille maskine. En af dem, der kan kigge ned på pisterne til højre, er 50-årige Birgitte Olsen fra Esbjerg.

Hun har ødelagt begge knæ efter »et lille møgstyrt i løs sne« som hun siger med tydelig ærgerlse.

Birgitte Olsen har været i italienske Val Gardena med familien og kom til skade allerede første dag. Lægernes hos Falck TravelCare har efterfølgende vurderet, at en lang biltur ikke ville være optimalt for hendes knæ.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Derfor er Birgitte Olsen om bord på ambulanceflyet, selv om hun ikke rigtig synes, at hendes skade er så alvorlig.

»Men det er jo også et spørgsmål om at kunne komme så hurtigt som muligt tilbage på arbejde«, siger Birgitte Olsen, der skal undersøges på sygehuset, når hun er hjemme igen.

Foto: Sune Højrup Bencke

En anden passagerer, der heller ikke umiddelbart ser dårlig ud, er 16-årige Kleo Borg Parly. Hun har brækket albuen og sidder på et vinduessæde med armen i gips. Det hvide er oversået med hilsnerne fra vennerne på den efterskole, hun har været på skiferie med.

Selv om hun selv gerne ville have taget bussen hjem med de andre, er der god mening i, at hun flyver hjem med ambulancefly, fortæller Johnny Lauridsen

»Det kan være en lang tur i bus, hvis albuen pludselig gør ondt, eller gipsen brækker«.

Johnny Lauridsen selv har en rolig flyvning. Indholdet i de to tunge tasker han har med, kommer ikke i brug.

Foto: Sune Højrup Bencke

Det er først, da flyet lander i Billund, at et større koordineringsarbejde går i gang. For alle ni patienter skal videre med sygetransporter eller taxaer.

Og da kun sygetransporter har tilladelse til at køre helt ud til flyet på landingsbanen, må Johnny Lauridsen sammen med lufthavnspersonalet finde på en alternativ løsning.

»I andre lande kan taxaer godt få lov til at køre helt ud til flyet. Det er altså mest komfortabelt for patienterne«, siger lægen fra Tyrol Air Ambulance.

Løsningen bliver, at de patienter, der skal med taxa, bliver kørt i lufthavnsbil ud på den anden side af hegnet, hvor de hopper over i den ventende hyrevogn.

Når Johnny Lauridsens arbejdsdag er overstået, skal han evaluere hele operationen. Og den usmidige situation med taxaerne i Billund Lufthavn er noget, han vil notere.

»Vi vil jo gerne gøre det bedre. Måske kan koordinatorerne snakke med Billund Lufthavn om, hvordan det her kan ændres«, siger lægen.

Da alle er sendt af sted, sætter han sig selv til rette i en sygetransport, der skal køre 16-årige Kleo Borg Parly til Holbæk Sygehus.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Her skal det vurderes om efterskole-eleven skal opereres eller nøjes med at have armen i gips.

Præcis klokken 16.00 afleverer han Kleo Borg Parly til de ventende forældre i akutmodtagelsen. Kort efter sidder han i en taxa på vej mod Københavns Lufthavn. Her skal han aflevere taskerne med medicinsk udstyr, så de er klar til den næste opgave.

Selv har Johnny Lauridsen meldt sig klar til opgaver igen i weekenden.

Måske han skal hjælpe endnu et hold uheldige danskere hjem fra skiferie?

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce