0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere undersøger effekten af mobilfrie frikvarterer

Projektet skal løbe over fem uger, hvor elever på syv skoler skal aflevere mobilen om morgenen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
Viden
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Viden
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snapchats, TikTok-videoer og messenger-beskeder vil blive bandlyst hos en række børn i 4. til 6. klasse som del af et nyt forsøg.

Her vil en gruppe forskere fra Syddansk Universitet (SDU) afdække, om mobilfrie frikvarterer øger børn og unges fysiske aktivitetsniveau.

Det skriver SDU i en pressemeddelelse.

Projektet hedder 'Mobil-fri-kvarter' og skal løbe over fem uger, hvor elever i mellemtrinnet på syv skoler på tværs af landet skal aflevere mobiltelefoner om morgenen.

Herefter vil en gruppe forskere undersøge indvirkningen på børnenes bevægelsesadfærd og sociale interaktion i frikvarteret.

Forskning har tidligere afdækket barrierer, som har en negativ indflydelse på børns fysiske aktivitet i frikvarteret. Det er faktorer som vejret, pladsmangel og mangel på faciliteter.

»Men vi ved faktisk ikke med sikkerhed, hvilken konkret effekt et mobilfrit frikvarter har på børnenes bevægelsesadfærd og sociale interaktion«.

»Og det er det, vi meget gerne vil blive klogere på sammen med skolerne og eleverne«, uddyber adjunkt på SDU og initiativtager, Charlotte Pawlowski.

Undervejs i eksperimentet følger forskerne eleverne med systematiske observationer af deres bevægelsesadfærd og sociale interaktion i frikvartererne.

Eleverne vil ikke blive stillet alternativer til mobiltelefonen i frikvarteret under forsøget.

Derudover indsamler projektet data via spørgeskemaer før og under eksperimentet.

Efter eksperimentet bliver projektets resultater givet videre til landets kommuner og skoler.

»Det ikke er et forbudsprojekt mod mobiler i skoletiden, hvis vi finder ud af, at flere bevæger sig. Men vi vil gerne skabe viden og debat om brugen af mobiler«, siger Charlotte Pawlowski.

Projektet løber fra november 2019 til april 2021 med støtte fra Nordeafonden.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts