Omkring 80 millioner troende amerikanere har afleveret deres mest personlige oplysninger, herunder om misbrug, neuroser og problemer i parforholdet, til deres kirke, uden at vide, at deres data risikerer at blive brugt op til det amerikanske valg.
Det fremgår af en dokumentar, der får premiere i slutningen af september, som Politiken har haft mulighed for at gennemse, og et forskningsprojekt, der bliver udgivet som bog senere på året.
Formålet med indsamlingen af data har officielt været at hjælpe kirkegængerne på vej til et mere kristent liv. Herunder at få dem oftere i kirke, få papirløse par til at gifte sig, og at undgå at ægtepar bliver skilt.
Men det egentlige formål er en politisk kampagne. Det viser en præsentation til potentielle investorer i virksomheden Gloo, der indsamler, håndterer og analyserer de mange data fra databasen Insights, som journalisten Brent Allpress er kommet i besiddelse af.
I dokumentaren ’People You May Know’ fortæller direktøren for Communio, John-Paul DeGance, der har investeret i Gloo, beredvilligt, hvordan data bliver brugt til at påvirke menighederne. Det begyndte tilbage i 2014, fortæller han:
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind