0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tech-ambassadør savner »de rigtige værktøjer«

Opgøret med sociale medier kan ikke klares med den kritiske dialog, som den nye techstrategi lægger op til.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Udenrigsminister Jeppe Kofod og Anne Marie Engtoft Larsen, ny tech-ambassadør deltager i lanceringen af ny tech-strategi i Eigtveds Pakhus onsdag den 10. februar.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af de helt centrale opgaver for den danske tech-ambassadør, Anne Marie Engtoft Larsen, bliver at få sociale medier som Facebook, YouTube og Twitter til at holde op med at favorisere de mest opsigtsvækkende nyheder og ekstreme synspunkter. Hun skal arbejde for, at sociale medier »skaber forståelse frem for splittelse«, som det hedder i den nye danske techstrategi, der blev fremlagt onsdag.

Det skal blandt andet ske ved at gå i »kritisk dialog« med branchen og skabe forståelse for, at »de må påtage sig et samfundsansvar«, siger udenrigsminister Jeppe Kofod (S). Men det bliver noget af en udfordring, for det er kernen i sociale mediers forretningsmodel at holde brugernes opmærksomhed fanget så længe som muligt, så de kan sælge flere reklamer.

Anne Marie Engtoft Larsen tror da heller ikke selv på, at hun med sine talegaver kan få techgiganterne til at vægte samfundsansvaret over pengene. »Først og fremmest skal vi regulere«, siger hun til spørgsmålet om, hvordan hun vil overbevise dem.

»Det, vi har i værktøjskassen lige nu, handler mest om konkurrencelovgivning. Jeg tror ikke, vi har de rigtige værktøjer endnu«, siger Anne Marie Engtoft Larsen, der efterlyser »rigtige muligheder for at sætte ind, også når det går ind til kernen«.

EU-kommissær Margrethe Vestager har fremsat forslag om nye EU-regler, der vil kræve, at de sociale medier oplyser deres brugere om, hvorfor de ser en bestemt annonce eller et bestemt opslag. Den slags åbenhed kan ifølge Jeppe Kofod være det første skridt.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter