Syrien. Haifaa Awad: »Systematisk bomber Assad og Putin hospitaler, læger og patienter. Systematisk bombes White Helmets, Aleppos modige nødhjælpsarbejdere«.
Foto: Uncredited/AP

Syrien. Haifaa Awad: »Systematisk bomber Assad og Putin hospitaler, læger og patienter. Systematisk bombes White Helmets, Aleppos modige nødhjælpsarbejdere«.

Debatindlæg

Haifaa Awad: Vi må ikke tie, mens Syrien langsomt bløder ihjel

Intet er mere i strid med menneskelighed end at se blod sive, som man ikke kan stoppe.

Debatindlæg

Billederne strømmer ind på min Whatsapp fra mine kollegaer i Syrien. Jeg kan ikke slå meddelelserne fra, om end mit hjerte er splintret i tusind stumper. De er hjerteskærende. Men jeg føler, at jeg må se.

Det føles sygt at kigge på ansigter og kroppe, identificere skader og så indse, at nogle af disse sårede sikkert er blevet prioriteret fra, fordi de er svært tilskadekomne. Sådan er situationen i Aleppo.

Der ligger et barn i en blodig bluse med et kæmpe kraniebrud, øjnene er omringet af blålige blodansamlinger. Jeg kan ikke se, om det er en pige eller en dreng. En mand liggende på gulvet foran operationsstuen med en indre blødning jamrer lavmælt, han har ikke kræfter til andet. Han venter på sin tur. En kirurg bøjer sig i indædt koncentration over lejet, hans svedperler løber ned ad tindingen. På videoen kan jeg høre apparaternes bimlen. Men jeg kan også høre noget, som er dybere; jeg kan høre deres blod fryse til is.

Systematisk bomber Assad og Putin hospitaler, læger og patienter

Jeg ved, hvad de føler. Dette er billederne fra Syrien i disse dage.

Der er 29 læger tilbage i det østlige belejrede Aleppo. En bydel med 300.000 civile oplever i 2016, hvordan en effektiv middelalderlig krigstaktik udsulter civile, nægter nødhjælp adgang og bomber nødhjælpsarbejdere.

29 kollegaer har jeg tilbage i denne belejrede by, jeg snakkede med en af dem for nogle dage siden. Han forsøgte at holde sin stemme fast, men jeg kunne høre den knække. ”Vi venter her på vores død. Vi venter dag for dag, men vi vil ikke forlade vores kollegaer og vores patienter”. Mit hjerte knækkede med ham.

Systematisk bomber Assad og Putin hospitaler, læger og patienter. Systematisk bombes White Helmets, Aleppos modige nødhjælpsarbejdere. Disse unge mænd og kvinder løber hen mod bomberne for at bjærge civile ud fra ruinerne. De er lærere, faglærte og studerende, som har iført sig de hvide hjelme for at indgyde håb i en by, hvor håbet for liv synes forsvindende lille.

Det er ikke blot tabet af hospitalsbygninger og læger, som er det katastrofale i Aleppo, det er det store antal børn, fødende og sårede, der nu ikke har adgang til hjælp. Intet er mere smertende end at overlade en blødende patient til døden eller se det sidste lys i et barns øjne slukkes, fordi man ikke har udstyr, personale eller kapacitet til at behandle. Intet er mere i strid med menneskelighed end at se blod sive, som man ikke kan stoppe.

Vi føler alle sammen afmagt. Læger, civile og tilskuere til dette blodbad. Men afmagt stiller ikke krigsforbrydere til ansvar. Afmagt hjælper ikke Aleppos læger og nødhjælpsarbejdere. Det hjælper ikke civile.

Det gør kun handling.

Jeg appellerer hermed til vores politikere om at beskytte international humanitær lov og gøre deres for at beskytte hospitaler og civile i Aleppo. Vi må nægte at give historien mulighed for at dømme os for at tie, når krigsforbrydelser finder sted.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce