Ikke mindst i forbindelse med døden er der brug for faste ritualer, der kan bygge bro mellem den jordiske verden og det hinsides.
Arkivfoto: Stine Tidsvilde

Ikke mindst i forbindelse med døden er der brug for faste ritualer, der kan bygge bro mellem den jordiske verden og det hinsides.

Kroniken

Professor i Kroniken: Jeg tog fejl i min marxistiske ungdom. Mennesket har brug for ritualer - mange af dem

I en individualistisk og moderne tid kvier mange sig måske ved at indrømme det – men vi har mere end nogensinde brug for ritualer. Også i den spirituelle verden.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Da jeg var ung i 1970’erne, hadede vi ritualer.

Jeg var studerende på Aarhus Universitet fra 1969 til 1974, og vi kæmpede både mod det, vi kaldte den borgerlige familie, mod jul og påske, mod slips og jakker, mod høflighedsformer, professorvælde, universitetets traditioner, at holde døren for hinanden, bukke, hilse, give hånd, alt det var afskyeligt og kunne sammenfattes under det, vi kaldte borgerskabets ritualisering.

Vi var marxister, men på en underlig og ironisk måde gjorde vi præcis det, som Marx kritiserede kapitalismen for at gøre: Med en berømt formulering, som i dag mest er kendt på engelsk, sagde Marx i ’Det kommunistiske manifest’, at effekten af borgerskabets udvikling er, at»All that is solid melts into air«: Alt fast og solidt fordufter, alt helligt gøres profant, og mennesket bliver endelig tvunget til at se nøgternt på dets egen stilling i tilværelsen, på dets forhold til de andre.

Ved at nedbryde det hellige og dets ritualer banede borgerskabet vejen for sin egen afskaffelse, lød analysen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce