Annonce
Annonce
Scene

Flygtninge rykker ind på Det Kgl. Teater

Ny opsætning blander flygtninge og ballet. Det er en fortsættelse af den kontroversielle instruktør Christian Lollikes arbejde, mener teaterforsker.

Annonce

De fylder i aviser, tv og debatter, og nu træder flygtninge fra Syrien, Pakistan, Eritrea, Myanmar og Uganda op på landets nationalscene.

Det sker, når Det Kongelige Teater senere på måneden viser ’Uropa’, instrueret af dramatiker Christian Lollike, der tidligere har lavet omdiskuterede stykker om blandt andre massemorderen Anders Behring Breivik.

BLÅ BOG

Christian Lollike
Dansk dramatiker og instruktør. Født 1973 i København. Debuterede i 2002 med stykket 'Operation Luise og Ferdinand' og har siden skrevet og instrueret flere teaterstykker foruden radiodrama. Bl.a. 'Dom over skrig' (2004) og 'Manifest 2083' (2012). I 2013 instruerede han danseforestillingen 'I føling - en krigsballet', hvor tre sårede krigsveteraner medvirkede. Hædret med Allenprisen i 2003, Prix Europa for bedste radiodrama i 2006, Reumert-prisen som årets danske dramatiker i 2009, og i 2013 fik han tre Reumert-priser.

Det er Det Kongelige Teaters dansetruppe Corpus og Teater Sort/Hvid, der står bag opsætningen med koreografi af Esther Lee Wilkinson og Tim Matiakis.

’Uropa’ er blevet til i samarbejde med Dansk Røde Kors, der har spurgt ti flygtninge, om de havde lyst til at dramatisere deres historie på scenen. Alle ti sagde ja.

Siden er to blevet udvist efter afslag på deres ansøgning, en tredje er gået under jorden i udlandet, mens en fjerde er blevet arresteret og udvist af Danmark.

De seks tilbageværende flygtninge fortæller om deres møde med Danmark og det danske asylsystem. Til rådighed står balletdansere, kostumer og musik.

»Vi snakker meget om flygtninge. Hvis man er venstrefløj, ser man dem som stakkels ofre. Er man højrefløj, ser man dem som nogle, der kommer og vil tage vores goder. Det er interessant at se på, hvordan de selv ser deres situation«, siger Christian Lollike.

Fiktion og virkelighed mødes

Flere teatre arbejder i øjeblikket med flygtningesituationen, blandt andre Mungo Parks kommende forestilling ’Uledsaget’, der bygger på research blandt børn, der flygter til Danmark.

I 2013 satte Lollike krigsveteraner på scenen i en anmelderrost forestilling. ’Uropa’ er en naturlig fortsættelse af Lollikes arbejde med at blande fiktion og virkelighed, siger lektor Laura Schultz, der forsker i teater på Københavns Universitet.

»Lollike sætter de konkrete hverdagseksperter på scenen. Det er i sig selv et politisk projekt, hvis man har et offentligt rum, hvor de hele tiden bliver overhørt«, siger Laura Schultz.

»Man har længe arbejdet med virkelighedsteater, men det er noget nyt, at man på den måde åbner balletten«, siger hun.

LÆS OGSÅLollikes serveringsteater forvandler sig til sort-hvidt laboratorium

Christian Lollikes arbejde har tidligere kastet stort drama af sig – også politisk. I 2004 fik forestillingen ’Dom over skrig’ om gruppevoldtægter voldsom kritik af Dansk Folkeparti, og 2012 tog politikere fra begge fløje afstand fra hans forestilling om den norske Anders Behring Breivik og beskyldte Lollike for at gå Breiviks ærinde og udvise ufølsomhed over for de pårørende til Utøya-angrebet året inden.

I Dansk Folkeparti bakker kulturordfører Alex Ahrendtsen op om Det Kongelige Teaters frihed til at opføre den nye ballet:

»Det Kongelige Teater skal lave skuespil, ballet og opera. Teatret har vide beføjelser til at finde ud af, hvordan de løser den opgave«, siger Alex Ahrendtsen.

Et politisk budskab?

En af forestillingens medvirkende, den 45-årige ph.d.-studerende Muhammad Ali Ishaq, flygtede i 2013 fra Pakistan på grund af sin seksualitet. Han søger i øjeblikket asyl i Danmark og fortæller sin flugthistorie gennem dans.

»Som flygtninge er vi alle i systemet af forskellige årsager«, siger han.

»Men vi er samtidig i samme båd. Vi oplever, at ordet ’flygtning’ har negative konnotationer. At vi er en form for parasitter. Vi har tag over hovedet i Danmark og flere fordele modsat i mange andre lande, men flygtninges image skal ændres. Det håber jeg, at det her kan hjælpe med«, siger Muhammad Ali Ishaq.

Christian Lollike, har du et politisk budskab med forestillingen?

»Dybest set er det blot at give flygtninge ordet og se, om ikke man får nogle andre interessante perspektiver ud af det«.

Hvad forventer du af modtagelsen?

»Jeg håber, at de, der ser forestillingen, får et andet syn på flygtninge«, siger han.

Redaktionen anbefaler

Lollike: Hvis vi 'forbyder' bestemte kroppe, fratager vi scenekunsten potentiale

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce