Debatindlæg afNafisa Fiidow

Konsulent

Kategoriseringen mellem ’etniske’ og ’juridiske’ danskere er ikke bare en beskrivelse, men et politisk projekt, som alle bør tage afstand til.

Jeg svor ellers, at jeg aldrig ville deltage i endnu en debat om danskhed

Lyt til artiklen

Jeg forstår godt, at det kan være meningsfuldt at definere sig med udgangspunkt i sit tilhørsforhold. Sit ’folk’ og dets fortællinger. Fortællinger om kampene ved Dybbøl. Om modstandsfolkene. Om industrialiseringen, kvinders stemmeret eller de helt nære fortællinger om oldemor, der vaskede børnene i håndvasken.

Derfor er det heller ikke særlig kontroversielt at tale om, at de fortællinger ikke er mine fortællinger. Jeg har et andet historisk vi, som har været definerende for min selvforståelse. Om et nomadisk folk, der har levet med naturen. Om britiske kolonimagter, der beklagede sig over mit folks modstand og stolthed, og om kulturel stædighed gennem omanske dynastier.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her