Annonce
Annonce
Annonce
Mad 29. apr. 2012 KL. 18.53

Amerikansk fastfood er dobbelt så salt som europæisk

Burgere fra samme kæder indeholder forskellige mængder salt i København og New York

Man balancerer på kanten af den daglige saltration, når man sætter tænderne i pomfritter fra McDonald's, Burger King eller en anden fastfoodrestaurant.

Det kommer formentlig ikke bag på nogen. Til gengæld kan det måske overraske, at det – når man kun tager højde for saltindholdet – er en hel del sundere at indtage fastfood i Europa end i USA og Canada.

Det afslører en rapport, som forskere fra University of Calgary i Canada offentliggjorde i sidste uge.

LÆS ARTIKEL Sådan laver du selv pommes frites

I undersøgelsen, der ligger til grund for rapporten, har forskerne rettet blikket mod seks fastfoodkæder – McDonald's, Burger King, Kentucky Fried Chicken, Domino's, Pizza Hut og Subway – som alle har filialer i både i Europa og på den anden side af Atlanten (foruden i Australien og New Zealand).

Og resultatet er ganske entydigt: Sammenligner man f.eks. McDonald's' Chicken McNuggets på tværs af kontinenter, vil man opdage, at de friturestegte kyllingebidder er mere end dobbelt så salte i USA som i Storbritannien. Faktisk indeholder Chicken McNuggets i USA 1,6 g salt per 100 g mod 0,6 g per 100 g i Storbritannien.

Samme tendens ser man, når man sammenholder clubsandwich fra sandwichkæden Subway – i USA fortærer man sammen med sandwichen 1,2 g salt per 100 g, mens man 'kun' får 0,5 g per 100 g indenbords i Frankrig. I Canada står det næsten lige så slemt til som i USA, men en af forskerne bag rapporten, canadieren dr. Norm Campbell, trøster sig i en artikel på Time.com med, at landsmændenes forbrug af fastfood kun er halvt så stort som naboernes.

LÆS ARTIKEL Franskmænd lever længe - trods fedt og rødvin

Herhjemme spiser en gennemsnitlig mand 9-11 g salt om dagen, mens en gennemsnitlig kvinde nøjes med 7-8 g – det store indtag hos begge køn er i bedste fald sundhedsskadeligt, i værste fald dødbringende.

Og hvor overraskende det end måtte være, stammer hele 80 procent af det salt, vi spiser, fra forarbejdede fødevarer og restaurantmad, herunder fastfood.

Derfor har et partnerskab mellem fødevareindustrien og de danske myndigheder, som vi for nylig skrev om i Politiken, nu sat sig for at nedbringe saltmængderne fra netop de forarbejdede fødevarer og restaurantmad med 20 procent som led i de overordnede bestræbelser på at få indtaget per dansker ned på 5-6 g per dag.

Og det er en målsætning, der ifølge konklusionen i den canadiske rapport, ikke bare bør stå højt på myndighedernes to do-liste, men som i lyset af undersøgelsen også kan realiseres.

For mens fastfoodrestauranterne og andre madproducenter i øvrigt – herunder gourmetrestauranter – ofte forsvarer saltindholdet med, at det sikrer smagen og den tekniske fremstilling af maden, mener forskerne, at deres resultater netop er bevis på, at saltet sagtens kan reduceres uden betydning for hverken smag eller proces.

Hvis saltet blot reduceres gradvis over adskillige år, kan man opnå et ganske stort fald i det samlede saltindhold, uden at forbrugerne vil opdage, at fødevarerne ændrer sig, konkluderer de.

MADKLUBBliv medlem af Politiken Madklub