Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Vi skal holde op med at være så pensionssløve

Pensioner keder os så meget, at pensionsselskaber får let spil.

Anette Claudi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skal vi vædde? Jeg elsker at vædde.

Om, hvem der er hurtigst. Om Danmark vinder i håndbold. Eller om, hvornår en eller anden begivenhed fandt sted. Det er for sjov, det er for små penge, og det er typisk med nogen i familien.

1. januar indgik jeg – uden egentlig at ville det – et væddemål, som på alle tre parametre adskiller sig fuldstændigt.

Det er ikke for sjov, det er om mange penge, og det er med nogen, jeg har alt andet end et nært forhold til. Det er med mit pensionsselskab.

Væddemålet handler om, hvor længe jeg lever. Lever jeg rigtig længe, vinder jeg. Hvis mit liv ikke bliver så langt, så vinder pensionsselskabet. Jeg er nemlig også delvis gået over til livrentepension ... Det er sket per automatik.

Vi er tæt på 250.000 danskere, der er i den situation. De fleste er slet ikke opmærksomme på det, fordi pensioner keder os danskere. De keder os så meget, at fire ud af ti af os end ikke gider åbne kuverten.

Men vi skal altså holde op med at være så pensionssløve og i stedet aktivt forholde os til den måde, vores pensionspenge bliver forvaltet på, og bl.a. kræve gennemsigtige priser på vores pensionsordninger.

Tilsammen indbetaler vi for 3.000 milliarder kroner – alene tallets størrelse burde sikre, at vores pensionsindbetalinger havde vores fulde opmærksomhed. Ændringerne per 1. januar kunne passende være det wake-up call, der får os rusket ud af pensionssøvnen.

Det har konsekvens for de danskere, der tjener over 30.000 om måneden og indbetaler de typiske 15 pct. om måneden. Regeringen har med det lavere loft ønsket at gelejde flere danskere over på en livrentepensionsordning – hvor man er sikret udbetalinger, så længe man lever.

Med livrenten ønsker regeringen at gøre en langt større gruppe danskere selvforsørgende hele livet, da en række tilskud og tillæg bortfalder, lige så snart der sker udbetalinger fra pensionsordninger.

Uden tvivl godt for samfundsøkonomien. Ret sikkert godt for pensionsselskaberne, men kun godt for de pensionskunder, der er heldige at leve længe.

Så ændringen bør om ikke andet give os alle mere motivation til at kvitte cigaretterne, øge indtaget af grøntsager og antallet af løbeture.

Det er naturligvis godt, at livrenter er en garanti for, at man ikke løber tør for penge i pensionisttilværelsen, for det ville være hæsligt at være blanket af som 87-årig. Det må sikre en god nattesøvn i årene som pensionist.

Men det, der vækker mig halvsur af pensionssøvnen, er, at mit pensionsselskab har ændret min pensionsordning fra en opsparing til en slags forsikring uden at give konkrete informationer om prisen. De har alene sunget en jubelsang om sikkerhed.

Med en ratepension kan man som pensionskunde bestemme, hvordan man vil have pengene udbetalt.

Om man vil have mange i sine ’unge’ pensionistår, hvor man måske er rejselysten. Og pengene er ens egne (ikke så underligt, for man har jo selv sparet dem op), så hvis det sørgelige skulle ske, at man døde allerede få måneder eller år efter, at man gik på pension, så tilfalder pengene naturligvis ens arvinger.

Kære pensionsselskaber. Det kan godt være, at jeres kunder sover, men hvorfor er det, at I putter sådan med prisen?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Med livrenter får man det samme udbetalt hver måned i samtlige leveår som pensionist, typisk skal man leve et par og tyve år som pensionist for at nå op på at have fået sin optjening udbetalt.

Medmindre man tegner en ekstra garanti, så tilfalder resten af ens opsparing pensionsselskabet, den dag man dør. Og det er prisen på denne ret så afgørende garanti, pensionsselskaberne alt andet end skilter med.

Du klikker f.eks. forgæves, hvis du leder efter den information på to af landets største pensionsselskabers, PFA og Danica Pension, hjemmesider. De oplyser gerne om fordele ved livrenter, men end ikke PFA’s liste over ulemper nævner med et ord, at opsparingen bortfalder ved død, medmindre man har tegnet en garanti.

Hos Danica Pension kan man se et filmklip på 1 minut og 43 sekunder, som fortæller om alt det gode ved livrente, også at man sikrer sine efterladte, men ikke et ord om, at det koster af opsparingen, og hvad prisen er.

Kære pensionsselskaber. Det kan godt være, at jeres kunder sover, men hvorfor er det, at I putter sådan med prisen? Jeg kan ikke komme i tanke om andre varer, jeg køber, og slet ikke så dyre varer som min pension, hvor jeg ikke får prisen.

Tænk, hvis man kunne få en pensionspricerunner.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden