Det politiske ansvar skal kulegraves i Eritrea-sagen

Tegning: Per Marquard Otzen
Tegning: Per Marquard Otzen
Lyt til artiklen

»Jeg ved godt, at jeg rører ved noget nu, som jeg ikke må. Men både under og efter missionen var det min klare opfattelse, at vores kontorchef ikke så meget fokuserede på at indsamle oplysninger, men på, hvordan oplysningerne kunne bruges asylretligt. Det var vi jo slet ikke vant til. Normalt har vi ingen holdning til de oplysninger, vi får gennem interview, eller hvordan Udlændingestyrelsen senere bruger dem. Men under rejsen, mens vores kontorchef var med, fik vi f.eks. at vide af nogle af kilderne, at hvis man som hjemvendt eritreer betalte to procent af sin løn i skat og underskrev et såkaldt angrebrev, kunne man godt vende hjem. Normalt vil vi forsøge at efterprøve sådan en oplysning. Men i stedet for at lede efter dokumentation og spørge ind fik vi at vide, at nu kunne vi godt rejse hjem. Vi havde, hvad vi skulle bruge, sagde vores chef.«

Sådan udtaler Afrikaekspert Jens Weise Olesen til Berlingske (9.12.) om sine oplevelser efter en fact finding-mission til Eritrea i efteråret. Sådanne missioner skal vurdere, om asylansøgere fra et specifikt område er tilstrækkeligt truede til, at Danmark kan tildele asyl, og Jens Weise Olesen er måske den mest erfarne 'fact-finder' overhovedet herhjemme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her