Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Moderne. Dronning Margrethe er - så vidt vides - ikke blandt de danskere, der er på Facebook. Tegning: Mette Dreyer

Moderne. Dronning Margrethe er - så vidt vides - ikke blandt de danskere, der er på Facebook. Tegning: Mette Dreyer

Trine Villemann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Amalienborg frygter Facebook

Det er bekymrende, at vores statsoverhoved har fravalgt dialogen med sit folk.

Trine Villemann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Omkring 3 millioner danskere er på Facebook, og i en periode var kronprins Frederik en af dem.

Han gemte sig under navnet Jens Peter Hansen og havde langt under 100 venner, men Hans Kongelige Højhed forsvandt, mindre end 48 timer efter at undertegnede - via Facebook - havde udbredt budskabet om, at man havde mulighed for at tilføje vores næste konge som ven.

Det skulle kronprinsen alligevel ikke nyde noget af.

Repræsentanter for mange af de øverste rangklasser har siden beskyldt mig for usportslig opførsel, fordi jeg afslørede kronprinsens hemmelige profil.

Jeg fastholder imidlertid, at det var Hans Kongelige Højhed, der viste sig at være en elendig sportsmand ved så prompte at trække sig ud af det fællesskab, hvor han for en gangs skyld virkelig havde mulighed for at komme i kontakt med nogle af de sjæle, han en dag skal regere over.

Men sådan er stilen hos beboerne på Amalienborg. Man kommunikerer helst ikke. Man meddeler sig - via hoffets hjemmeside.

LÆS MERE

Det er en strategi, der for længst har fået lov til at abdicere hos mange af vores europæiske naboer.

De hollandske, engelske, svenske og norske kongehuse bevæger sig hjemmevant på de sociale medier.

I Norge lagde kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit ud og med så stor succes, at kronprinseparrets profiler på både Facebook og Twitter er blevet udvidet til også at omfatte kong Harald og dronning Sonja.

Kronprinsesse Mette-Marit har tillige sin egen personlige Twitterprofil, hvor hun på livet løs bringer mennesker, ideer og organisationer sammen.

Amalienborg er bange for Facebook og folkets stemme, for tænk, hvis den var kritisk?

Svenske Carl Gustaf, der i år fejrer 40 år på tronen, har også luret fordelene ved at tale direkte til sit folk via de sociale medier.

Broderfolket har i meningsmålinger udvist faldende begejstring for deres konge, efter at en bog i 2010 afslørede ham som en skørtejæger, der festede på Stockholms natklubber med lyssky elementer, der bestemt ikke optræder i den svenske adelskalender.

Slottet har svaret igen ved at tæppebombe de godt 105.000, der følger kongehusets Facebookside, med opdateringer og fotos af en tilsyneladende travl og pligtopfyldende majestæt, der tropper op til både biblioteksåbninger og spejdertræf.

Det er selvfølgelig umuligt at afgøre, om det svenske hofs målrettede indsats har fået luget ud i antallet af republikanere, men det viser i hvert fald, at Margrethes fætter på den anden side af Øresund og - ikke mindst - hans rådgivere forstod, at man havde et problem, og at de sociale medier var et af de værktøjer, der kunne bruges til at løse det.

På Amalienborg ignorerer man imidlertid fuldstændig de sociale medier.

Jeg har spurgt hoffets kommunikationschef, Lene Balleby, hvorfor man har valgt denne strategi, og fik følgende svar:

»At det danske kongehus ikke er på Facebook og Twitter på nuværende tidspunkt er et bevidst valg. Vi følger naturligvis udviklingen inden for de sociale medier, men har indtil videre prioriteret at fokusere på formidlingen af den kongelige families gøremål via den nye hjemmeside, ligesom vi i foråret lancerer en app«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Visse kongelige eksperter mener, at det er den helt rigtige måde at være kongehus på her i 2013. Historikeren Lars Hovbakke Sørensen hævder, at en af årsagerne til det danske monarkis popularitet er, at man har formået at holde liv i fortællingen om det kongelige eventyr ved at holde sig fra de sociale medier.

Det er en vildfarelse på størrelse med prinsgemalens franske vinmarker, og bortset fra Hovbakke og Hendes Majestæt Dronningen er der vist heller ikke længere nogen, der tror på, at de kongelige er halvguder.

Vi har en dronning, der ikke vil have mobiltelefoner inden for sin dør, og en kronprins, der er nærmest syet fast til sin smartphone

Et kongehus står og falder naturligvis ikke med, om man er på Facebook og Twitter, men det er gevaldigt bagstræberisk at vælge dem fra, når man med en enkelt opdatering kan nå mindst hundrede gange så mange mennesker, som regentparret møder på et af ' Kongeskibet Dannebrog's årlige sommertogter.

Det handler heller ikke om, at distancen skaber respekt for traditionen - tværtimod. Traditionen er i fare for at miste respekten, fordi den forvaltes på en måde, der i mindre og mindre grad berører dens fundament: danskerne.

Vi har en dronning, der ikke vil have mobiltelefoner inden for sin dør, og en kronprins, der er nærmest syet fast til sin smartphone.

Et eller andet sted i dette spændingsfelt burde der kunne skabes en samtale med dem af os, der stadig har tillid til grundlovens ord om, at regeringsformen i Danmark er »indskrænket monarkisk«.

Og i dagens Danmark taler vi sammen - på godt og ondt - på de sociale medier.

LÆS ARTIKEL

Problemet for Amalienborg er naturligvis, at konversationerne i dette univers ikke kan topstyres, hvilket er den egentlige årsag til, at det danske kongehus i disse år vender det blinde øje til vor tids største og vigtigste kommunikationsværktøj.

Det er nemlig ikke så meget, at kongehuset føler sig for fornemt til de sociale medier. Det er mere, at man simpelthen frygter dem. Amalienborg er bange for Facebook og folkets stemme, for tænk, hvis den var kritisk?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi har et monarki, der arbejder med sin egen bevarelse i et århundrede, hvor det moderne menneske efterhånden har svært ved at forstå meningen med, at en enkelt familie fødes til så mange privilegier uden at skulle give ret meget igen, men burde et kongehus ikke være i stand til også at tåle de mindre positive kommentarer på de sociale medier?

I mine øjne er det en bekymrende svaghed i det danske folkestyre, at vores statsoverhoved har fravalgt dialogen med sit folk og gemmer sig bag sin hjemmesides envejskommunikation.

Det er en enevældeagtig opførsel, der hverken klæder monarken eller det moderne demokrati, hun formodes at repræsentere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden