»I Danmark får man hug, hvis man stikker næsen for langt frem«

Tegning: Anne-Marie Steen Pedersen.
Tegning: Anne-Marie Steen Pedersen.
Lyt til artiklen

En novemberdag i 1992 kommer Henrik Fogh Rasmussen gående ned ad gågaden i Viborg efter skole.

Han er på det tidspunkt 13 år, og faderen, venstremanden Anders Fogh Rasmussen, er dagen før trådt af som skatteminister efter sagen om ’kreativ bogføring i Skatteministeriet’ og vildledning af Folketinget. Det første, der møder Henrik Fogh Rasmussen, er spisesedlerne og avisforsiderne foran forretningerne med fotografier af hans far. »Jeg mærkede det meget tæt, da min far måtte gå af som skatteminister. Jeg kan huske, at jeg var i gaden i Viborg, hvor der var spisesedler og en forside i Ekstra Bladet med min fars ansigt på med ordet ’idiot’. Det gik mig virkelig på. Og i lang tid var jeg ked af det«. Både bageren og købmanden i Skals boykottede spisesedlen den dag. Selv om faderens nedtur berørte Henrik Fogh Rasmussen meget, var han allerede dengang bevidst om, at indflydelse og politisk magt har sine konsekvenser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her