Afsked. »Vi lever, som om vi har krav på et langt og lykkeligt liv. Men sandheden er, at vi ikke har kontrol over, hvornår livet rinder ud«, siger Kirsten Bühler, der her på billedet står foran Sankt Lukas Hospice i Hellerup, hvor hun til dagligt arbejder som diakon og sygeplejerske.
Foto: Finn Frandsen

Afsked. »Vi lever, som om vi har krav på et langt og lykkeligt liv. Men sandheden er, at vi ikke har kontrol over, hvornår livet rinder ud«, siger Kirsten Bühler, der her på billedet står foran Sankt Lukas Hospice i Hellerup, hvor hun til dagligt arbejder som diakon og sygeplejerske.

Debat

Vi trækker den pinefulde tid ud, når vi holder døende patienter i live

I stedet for at holde dødeligt syge i live med livsforlængende behandling, som ofte ikke tjener de syge, pårørende eller samfundsøkonomien, bør vi fokusere på en meningsfuld sidste tid for de døende, siger diakon og sygeplejerske Kirsten Bühler.

Debat

Jeg har ofte stået over for en døende patient og tænkt, at det ikke gav mening at tilbyde mere behandling. Især når de er forpinte og ikke kan mere. Hvorfor fortsætte? Med de videnskabelige fremskridt og hospitalsvæsenets fokus på behandling, behandling og mere behandling er der en tendens til at overbehandle dødeligt syge i stedet for at tilbyde dem en meningsfuld sidste tid, og det er en skam«.

Sådan siger Kirsten Bühler, der er diakon og sygeplejerske ved Sankt Lukas Hospice i Hellerup. Hun tager imod ved indgangen og viser mig ind i et stillerum, hvor der over døren står et bibelcitat fra 4. Mosebog. »Herren løfte sit ansigt mod dig og give dig fred«. På bordet ligger et eksemplar af Atul Gawandes internationale bestseller ’At være dødelig’.

LÆS OGSÅ