Er talent medfødt eller noget, man kan udvikle inden for et bestemt felt, hvis bare man øver sig længe nok? Jeg vil nødig ødelægge den gode stemning, som et arsenal af storsmilende motivationscoaches spreder omkring sig i det ganske land.
Jeg vil heller ikke punktere nogens drømme, men hvis sandheden skal frem – og det skal den nogle gange, selv om den er en øretæveindbydende stodder – så er det mere korrekt at sige, at talent er medfødt snarere end noget, der manifesterer sig gennem en viljesakt.
Jeg er med på, at talent skal plejes, hvis det skal bære frugt, og jeg er på ingen måde imod talentudvikling, men jeg køber ikke det glade budskab om, at talent er hvermands eje, og jeg vil gerne henlede opmærksomheden på, at canadieren Malcolm Gladwell, som tages til indtægt for påstanden om, at man kan nå op på eliteniveau i en bestemt disciplin, hvis bare man øver sig i 10.000 timer, føler sig misforstået.
Han siger: »Der er meget forvirring omkring 10.000-timers reglen, som jeg taler om i ’Outliers’. Den gælder ikke i sport. Og øvelse baner ikke i sig selv vejen til succes. Jeg kunne spille skak i 100 år uden at blive stormester. Pointen er, at medfødte dispositioner kræver en stor investering af tid for at træde frem«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar