Efter 11 års studier og arbejde taler kronikøren flydende dansk – så godt, at hun underviser i dansk. Hun har set ’Matador’ og læst Herman Bang. Men det er svært at komme ind på livet af danskerne, og systemet bliver ved at diskriminere.
Desperat indvandrer: Jeg taler flydende dansk, kender 'Matador' og Herman Bang. Er jeg ikke snart dansk nok?
Kronikøren med sin mand og femårige søn. Hun er i tvivl om , hvorvidt hun nogensider bliver anset som en del af Danmark. Foto: Privatfoto
Lyt til artiklen
Henter...
Hvorfor valgte du dog dansk? Det er ofte det første spørgsmål, jeg får, når folk finder ud af, at jeg kommer fra Rusland og har læst dansk på Moskvas Statsuniversitet. Svaret er som regel: Det ved jeg ikke.
Og det er ganske rigtigt – jeg havde ikke noget særligt kendskab til hverken Danmark eller det danske sprog, da jeg i 2006 skulle vælge hovedsprog på den videregående filologiske uddannelse, jeg var blevet optaget på. Jeg så bare dansk på listen over muligheder og tænkte, at det da lød meget sjovt.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.