Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Den utrolige skotte skrev ’Skatteøen’ og ’Dr. Jekyll og Mr. Hyde’, men endte som kapitalismeforsker på en sydhavsø i Polynesien.

Jes Stein Pedersen: Robert Louis Stevenson og det frieste liv, man kan leve

Stevenson og æslet Modestine har givet navn til en vandrerute i Frankrig. Foto: Jes Stein Pedersen Foto
Stevenson og æslet Modestine har givet navn til en vandrerute i Frankrig. Foto: Jes Stein Pedersen Foto
Lyt til artiklen

Man bestemmer ikke altid selv, hvem man følger i hælene på. Jeg anede ikke, da jeg som dreng læste ’Skatteøen’, at jeg ville traske ad mange af de samme stier som bogens forfatter, Robert Louis Stevenson, vandrede ad, men sådan er det blevet. Et resultat, som jeg både tilskriver tilfældighed og en vis portion målrettethed.

Først gik turen til Edinburgh, hvor han blev født i 1850 og på sin fars befaling uddannede sig til jurist. Her så jeg det berømte bysbarns godt brugte vandrestøvler i en montre på det museum, byen har oprettet for sin stolte søn. På et fotografi sad han omgivet af indfødte på en sydhavsø sammen med Fanny Osbourne, hans hustru.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her