I højskoledebatten, som Ayman Mouhammad til min store begejstring har igangsat, har vi overset et væsentligt begreb: ’cancel culture’. Der er en direkte forbindelse mellem den ensretningskultur, som Ayman kritiserer, og vores tilbøjelighed til at udstøde eller annullere personer med forkerte synspunkter fra den demokratiske samtale.
Jeg husker en episode på en tidligere arbejdsplads – vel at mærke i Berlin, men det synes at være irrelevant, for det kunne lige så godt være sket i Danmark. Jeg havde sat Drakes fængende pophit ’Hold On, We’re Going Home’ på højtalerne i cafeen. Mens jeg skrålede »I got my eyes on you«, trådte bagerchefen ind i cafeen og skar igennem lokalet med en kommentar, jeg aldrig har glemt: »Do you know Drake is cancelled?«. Jeg svarede igen med det mest nærliggende spørgsmål: »Why is he cancelled?«. Til min store forbavselse vidste han det ikke.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.