Debatindlæg afNicoline Noe

Journalist

Mine børn er vidende børn, men alligevel er de rådvilde. Hvem taler med dem om, hvad fremtiden vil byde menneskeheden?

Det er alment accepteret, at temperaturen stiger. Men hvad skal vi gøre ved det? Vi mangler vejledning

Lyt til artiklen

I 1997 sad jeg i en rundkreds på gulvet i glasfoyeren, der udgjorde Hørby Efterskoles rygerum, med hænderne om ryggen på mine venner og græd. Ingen af os ville sætte børn i en verden, hvor iskapperne ville smelte og vandet stige med 50 meter inden midten af det kommende århundrede.

En avisartikel, der reagerede på den netop indgåede Kyoto-aftale, havde trukket os ud i ren, eksistentiel rædsel. Ingen voksne tog fremskrivningerne seriøst – hverken de vilde scenarier, vi havde læst om, eller de faktiske prognoser fra IPCC, som verdens politikere arbejdede ud fra. Derfor var der heller ingen til at tale med os om, hvad vi kunne forvente os af fremtiden. Vi var rådvilde børn uden vejledning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her