Debatindlæg afJohn Post

Social og sundhedsassistent-elev

Politikerne forsøger at løse personalemanglen i velfærdsfagene hurtigt og billigt og ser stort på helt grundlæggende krav – som dansk på D-niveau, viden om farmakologi og basal naturfaglig forståelse. Fortsætter vi ad den vej, vil det få fatale konsekvenser.

Sosu-elev: Jeg har set ældre borgere i tårer, fordi de ikke kunne gøre sig forståelige over for deres hjælper

Lyt til artiklenLæst op af John Post
08:16

År efter år stiger behovet for flere såkaldt varme hænder i omsorgssektoren. Igen og igen nævnes udenlandsk arbejdskraft som løsningen på det akutte spørgsmål om, hvem der skal passe vores ældre. Men som elev og medarbejder i sundhedssektoren oplever jeg det som et kæmpe tabu at tale om de sproglige barrierer, der følger med, når udenlandsk arbejdskraft skal ind i vores fag. Jeg møder udfordringerne hver dag i skolen og på jobbet. Ingen tør rigtig italesætte det og slår det hen med, at »de lærer det hen ad vejen«.

Uddannelserne nægter at anerkende de udfordringer, vi står overfor, og vil ikke bruge de ressourcer, der kræves for at løfte de mange tosprogede elever op på et niveau, så de har mulighed for at fungere langt bedre, end hvad tilfældet er i dag.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her