Foto: Lars Just

Snart skal vi stemme. Vi må stemme for at beskytte vores jord, vores drikkevand og vores kroppe mod den gift, som man snart ikke kan flygte fra i et af verdens mest intensive og industrialiserede landbrug.

Nogen tænker sikkert: Hvorfor flytter I ikke? De andre kom først. Mit første svar er: Jeg kom også først

Foto: Lars Just
Lyt til artiklen

Jeg hopper fra tue til tue for ikke at ramme jorden. Det er den nervepirrende leg, vi ofte leger, en masse børn og voksne i børnehaven. »Død«, råber én af de andre, da jeg snubler og vælter ned på jorden. For jorden er giftig.

Jeg er også giftig. Mine børn er giftige. Deres kroppe, organer, blodet i deres årer. Jeg forsøger famlende at lave små øer af kompensationer, som vi klæber os til for ikke at falde i: Køber filter til vandhanen, økologiske råvarer, dyrker egne grøntsager, fravælger tøj, køkkenredskaber, legetøj, der indeholder PFAS og andre kemikalier. Men det er bagateller i det store billede, som kun kortvarigt kan afværge min frygt for både min egen, de næste generationers og jordens fremtid. Så ingen råber »død« helt endnu.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her