0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Er jeg den eneste, der forsøger mig med hm-lyde, eller at stønneguide en partner i den rigtige retning i stedet for at italesætte min egen lyst?

Debatten om samtykke skygger for, at sex ikke bare skal være lovligt. Det skal være lystfyldt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lad mig starte med at gøre en ting klart: Nej betyder nej. Nejet når du vågner op i hans seng efter et onenightstand, og han kysser dig på halsen med Fernet Branca-ånde og synes, at I skal gøre det igen, og du ikke har lyst. Nejet midt i oralsex med din kæreste. Nejet til den klamme, stive mand til julefrokosten, der begramser dig ude i garderoben. Om det siges før eller midt i noget: Nej betyder nej.

Netop nejet har med rette fyldt i den offentlige debat om det, der er blevet defineret som voldtægtskulturen. Men vi sætter barren lavt, hvis vi kun taler om den lovlige sex. Vi skal også tale om den lystfyldte sex. For der går en linje fra et klart nej – over samtykke – til et aktivt, lystfyldt ja. Og sidstnævnte kategori taler vi alt for lidt om.

Samtykke har været foreslået som juridisk term. I praksis må det dog være et aktivt og lystfyldt ja fra alle involverede, der sætter dagsordenen, i busken, på bagsædet og på lagnerne. For hvem har egentlig lyst til sex med nogen, der ikke ved, om de har lyst?

Men det med at sige ja til at mærke, udforske og italesætte egen lyst og egne lyster er danske kvinder dårlige til. At udvikle en god fissefornemmelse fortjener mere fokus.

»Man burde give teenagepiger et onanikursus,« sagde en mandlig ven til mig for nylig. For når seksualiteten for alvor ruller sig ud i teenagealderen, er pigerne lysår bagud, mente han. Jeg gav ham ret. Mens drengene hurtigt bliver verdensmestre i onani, har pigerne ingen fortrolighed med deres ædlere dele, eller hvad de selv kan lide.

Måske jeg ikke er den eneste, der har forsøgt sig med hm-lyde eller ved at stønneguide en partner i den rigtige retning i stedet for at italesætte min egen lyst? Som har prøvet blot at håbe på, at partneren gættede rigtigt?

Hvorfor er det så svært for kvinder at give udtryk for, hvad de godt kan lide?