0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: Det er ikke så mærkeligt, at flere og flere børn ikke kan holde ud at være i skolen

Folkeskolereformen, lærernes arbejdstidsaftale og kommunale besparelser har skabt en skole præget af konflikt. Derfor er det ikke så mærkeligt, at flere og flere børn ikke kan holde ud at være der, siger to skoleforskere, der advarer mod at forklare skolevægring med diagnoser og familieproblemer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Tegning:: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvorfor magter flere og flere børn ikke at gå i skole? Det er et spørgsmål, der plager lærere, politikere og ikke mindst frustrerede forældre, der ikke ved, hvad de skal stille op.

Findes problemet i barnet selv? Er der tale om misbrug eller mistrivsel i hjemmet? Eller er det selve skolen, der i gennemsnit får ét barn i hver klasse til modsætte sig skolegangen i uger, måneder eller ligefrem år?

Det er især skolen, den er gal med, mener Gro Emmertsen Lund og Laila Colding Lagermann, der begge tilhører det uafhængige skoleforskernetværk NO!SE. De mener, at debatten og indsatsen over for skolevægring i alt for høj grad er kendetegnet af at have fokus på individet.

»I Danmark kigger vi meget på, hvad der er galt med barnet. For eksempel kan vi konstatere, at en stor del af de børn, der skolevægrer, lider af angst. Men det betyder jo ikke, at barnet er problemet. Angst er ikke noget, vi er født med. Den har årsager. Og her er der rigtig mange ting i skolen, man også kan se på«, siger Laila Colding Lagermann.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter