Nogen må have glemt os, for jeg vågner lørdag morgen til opgaven med at slukke endnu en facebookbrand. Og det til trods for at jeg som formand for Danske Yoga- og Meditationslærere ikke kan se, at vores medlemmer har gjort noget forkert. Debatten raser og ligner den, vi lukkede for blot en uge siden med en e-mail, vi havde brugt dage på at vriste ud af Sundhedsstyrelsen. Men den mail er allerede ugyldig her 5 dage efter. Og 5.000 mennesker læser nu hinandens ukvalificerede gæt på, hvilke yogaskoler der må åbne onsdag, mens de småskændes over, hvem der mon risikerer en bøde.
Debatten er blusset op, fordi Dansk Oplysningsforbund lader til at have meddelt aftenskolerne, at de kan åbne for indendørs yogahold nu i den kommende uge, mens selvstændige og private yogaudbydere fortsat ikke ved, om de er med i fase to, fase tre eller (oh, rædsel!) måske fase fire. Den totale forvirring antænder nu en retfærdig harme, der breder sig som en letantændelig gasart.
Der er kun gået 30 minutter, jeg er stadig i nattøj, og det første medlem har allerede skrevet ordet ’konkurrenceforvridning’. Den stående joke i yogamiljøet er blevet, at man kan ringe til coronahotlinen igen og igen, indtil man får det svar, man gerne vil høre. Og her står jeg uden en myndighedsudtalelse, der kan lukke diskussionen og give folk en fornemmelse af, at der bag dette kaos sidder en række politikere, der ved, hvad de gør. Efter en uge i telefonen med ministerierne, med Folketinget og med diverse styrelser er jeg nået til det sidste kort i bunken:
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar