Debatindlæg afJacob Grønlykke

Civilingeniør og forfatter

Skolen lærer børn at regne, men ikke at forstå matematik. Dermed mister faget sit dannelsespotentiale, og vi står tilbage med et samfund, der drukner i talnonsens og mangel på eftertanke.

Folkeskolen har sjoflet matematikken, og nu er verden begravet i Excel-ark, forudsætningsløse fremskrivninger og statiske nonsensundersøgelser

Lyt til artiklen

Begge mine døtre hadede matematik i folkeskolen. Min kone nåede aldrig rigtig at få et forhold til faget; hun gik på Bernadotteskolen, og der kunne man bare lave noget andet, hvis man ikke gad regne. Hun gik derfor til håndarbejde, hver gang der stod matematik på skemaet. Hun er til gengæld blevet en meget dygtig designer.

Kun i yderste nødstilfælde spurgte mine piger mig til råds om lektierne. For det første er jeg verdens dårligste pædagog. Og for det andet fik de altid sedler med fra mig til lærerne om, at opgaverne enten ikke kunne løses (det kunne de vitterlig ikke), eller at der var en masse fejl og unøjagtigheder i formuleringerne (og det var der). Det var dødpinligt for dem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her