0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Folkeskolen har sjoflet matematikken, og nu er verden begravet i Excel-ark, forudsætningsløse fremskrivninger og statiske nonsensundersøgelser

Skolen lærer børn at regne, men ikke at forstå matematik. Dermed mister faget sit dannelsespotentiale, og vi står tilbage med et samfund, der drukner i talnonsens og mangel på eftertanke.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel
Tegning: Philip Ytournel
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Begge mine døtre hadede matematik i folkeskolen. Min kone nåede aldrig rigtig at få et forhold til faget; hun gik på Bernadotteskolen, og der kunne man bare lave noget andet, hvis man ikke gad regne. Hun gik derfor til håndarbejde, hver gang der stod matematik på skemaet. Hun er til gengæld blevet en meget dygtig designer.

Kun i yderste nødstilfælde spurgte mine piger mig til råds om lektierne. For det første er jeg verdens dårligste pædagog. Og for det andet fik de altid sedler med fra mig til lærerne om, at opgaverne enten ikke kunne løses (det kunne de vitterlig ikke), eller at der var en masse fejl og unøjagtigheder i formuleringerne (og det var der). Det var dødpinligt for dem.

Jeg stod dog tilbage med klar en fornemmelse af, at matematikundervisningen slet ikke magtede at formidle en samlet fortælling om faget. Noget, der gav mening. Eleverne fik stukket små spredte brokker ud fra et nøje fastlagt pensum – alene med det formål at løse nogle temmelig ligegyldige regneopgaver. Lidt som at forsøge at lære sprog med en parlør: ’Jeg vil gerne bede om en kop kaffe’. ’Hvor langet er der til Eiffeltårnet?’.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce