Debatindlæg afMette Fugl

Journalist og forfatter

Mette Frederiksen tror tilsyneladende, at den svært depressive, der ikke kan lægge planer for fremtiden, fordi fremtiden er uden fremtid, kan blive grebet af stemningsfyldt kammeratskab i foreningslivet for så at gå fløjtende og frisk derfra.

Mette Fugl: Statsministeren ved intet om Danmarks mest udbredte folkesygdom

Lyt til artiklen

Uvirkelighedsfølelse. Det er bare en af de mekanismer, der rammer så mange så ondt, når de lider af panikangst. Uvirkelighedsfølelse dukkede også op hos mig for nylig. Ikke i forlængelse af en diagnose, men fordi jeg lyttede til statsministeren i en spørgetime. Her efterlyste SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, handling på aftalen om en psykiatriplan. Jo, jo, den skulle nok blive til noget. Det var jo en aftale. Havde det været det eneste, og havde det været tydeligt, kunne man måske have lænet sig tilbage i god ro og orden med tålmodighed som det eneste at slås med.

Desværre forklarede Mette Frederiksen også, at hun ønskede at ’tage et spadestik dybere’. Sådan gravede hun et hul til sig selv, som jeg ikke kan se, hun nogensinde kan kravle op af. Tænk engang. Med en uvidenhed, der grænser til hån over for syge mennesker, nævnte hun civilsamfundets fællesskaber som håndbold, fodbold og spejderbevægelse som velegnede til at forebygge psykisk sygdom. Fordi? Fordi det er nemmere at have det godt, hvis man går til håndbold og har venner og et fritidsjob, end hvis man ligger derhjemme og glor på sociale medier, som flertallet af teenagepiger gør. Gør de det? Og hvorfor mon så?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her