Debatindlæg afMikkel Laursen

Pædagog

Når folkeskolen har svært ved at dæmme op for mistrivsel, er det måske, fordi de, som træffer beslutning om de mistrivselsramte børns fremtid, ikke er en del af den praktiske hverdag på skolen.

Pædagog i folkeskolen: 'Det vil ikke ske for mig, for jeg er jo skideklog', tænkte jeg engang. Nu sidder jeg her så alligevel og græder efter et møde med kommunens såkaldte eksperter

Lyt til artiklen

Nu er jeg temmelig selvfed. Når jeg gennem mit arbejdsliv i folkeskolen har set kolleger sidde og græde efter at have været til netværksmøde eller fået rådgivning af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) – den kommunale rådgivningstjeneste, som giver forældre samt lærere og pædagoger på kommunens skoler råd om børn og unge med udfordringer – har jeg dybt i mit indre tænkt, at det nok ikke ville ske for mig, for jeg er jo skideklog. Nu sidder jeg her så alligevel.

Der er problemer i folkeskolen, og efterhånden er der opbygget en hel industri rundt om skolen til at løse dem. Desværre er et af folkeskolens største problemer, at denne problemknusningsindustri ikke er en del af det praktiske skolearbejde. Alligevel har den monopol på at definere, hvad det vil sige at løse problemer på professionel vis i folkeskolen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her