Debatindlæg afSørine Gotfredsen, journalist og cand.theol. Uddrag af debatindlægget 'Pagten med mobilen', bragt i Politiken 27. november 2004

»Spørgsmålet er, om vi overhovedet forstår, hvad vi lægger som indsats, når vi opretter pagten med mobilen«, skrev Sørine Gotfredsen – nærmest profetisk – på Politikens debatsider for små 19 år siden. Her er et uddrag.

Sørine Gotfredsen i 2004: »Mobiltelefonen bringer os ikke livet – den fjerner os fra det«

Lyt til artiklen

For nogle år siden havde jeg en redaktionschef, der hver dag stormede frem og tilbage på tv-gangene med sin mobiltelefon i hånden. Han lignede én, der var i evig kontakt med nerven til selve livet, og han så fantastisk betydningsfuld ud. En mand på en endeløs travl mission. Siden er mobiltelefonen mildt sagt blevet hver mands eje, og alle kan nu blive del af den store mission.

Efter adskillige års modstand har jeg også selv anskaffet mig en mobiltelefon, og nu mærker jeg, hvilken enorm opgave man påtager sig, når man skal lære at have en hel verden med sig, overalt hvor man går. Det personlige rum, hvor man før var sikker på kun at være sammen med sig selv, er blevet til en sårbar base, hvor man konstant ved, at man måske kun er adskilt fra andre i ganske få sekunder endnu.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her