Debatindlæg afSophie Bisgaard Farganis

Pædagog og tillidsrepræsentant

Når regeringen bruger kræfter på at styre skærmtiden for de små børn, er det ikke bare en mistillidserklæring til pædagogerne. Det er også kræfter, der kunne være brugt meget bedre på noget andet.

Pædagog: Jeg bliver træt, når jeg hører Tesfayes udtalelser om pædagogfaget

Lyt til artiklen

Når børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye er ude og male et billede af pædagoger, der anvender skærme i dagtilbud for at pacificere børn for selv at undgå at komme på legepladsen eller for at sætte stole op, kan jeg ikke lade være at undre mig over, hvor han har den opfattelse fra. For som pædagog på gulvet er det ikke den virkelighed, jeg ser.

Min oplevelse derimod er, at dygtige og engagerede pædagoger anvender skærme præcis på den måde, der i det nylige lovudspil bliver beskrevet. Begrænset og i pædagogisk øjemed. Vi kan faktisk, qua vores mellemlange videregående uddannelse og høje faglighed, godt selv vurdere, hvornår det kan gavne børns udvikling og trivsel med en skærm, og hvornår det ikke kan. Ministeren maler med sine udtalelser et billede af pædagoger, der søger nemme løsninger og kalder det for discountvelfærd.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her