Debatindlæg afKristian Kreiner

Professor emeritus

Står de for meget alene, risikerer de personlige fortællinger at fjerne blikket fra det egentlige, nemlig grundene til, at der er så uendeligt mange rørende skæbnefortællinger fra konflikten.

Professor: Selv om Marcus Rubin ikke inviterer mig ind i debatten, kan jeg som gammel forsker ikke nære mig

Lyt til artiklen

»Heldigvis består debatten af andet og mere end forskere og analytikere og alle deres holdninger og vurderinger«. Sådan skriver Marcus Rubin 2. december. Det, der er brug for, er »flere personlige refleksioner og skæbnefortællinger, [som] er noget af det fineste i debatten. Jo mere af det, desto bedre«.

Den debat, Rubin ønsker at gøre bedre, er debatten om Israel-Palæstina-konflikten. Han konkluderer: »Et af de største problemer i Israel-Palæstina-konflikten er manglen på empati med den anden sides lidelser og traumer«. Ikke overraskende er mere empati og mindre polarisering hans løsning. Men selv om Rubin ikke netop inviterer mig ind i debatten, kan jeg som gammel forsker ikke nære mig for at mene, at redaktøren gennemgående sammenblander debattens form og indhold.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her