Debatindlæg afNiels Christian Sauer

Lærer gennem 40 år, tidligere medlem af hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening

Når vi nu ser så mange alarmerende eksempler på, at skoler har udviklet et råt og ekstremt konfliktfyldt miljø, skyldes det ikke mindst, at ansvaret for at takle problemerne, inden de vokser sig uoverkommeligt store, er blevet hjemløst.

Tidligere folkeskolelærer: I min tid havde vi et bestemt værktøj til opretholdelse af god ro og orden i folkeskolen

Lyt til artiklen

I dag taler vi med fortvivlelse om sager om grænseoverskridende adfærd i landets klasseværelser. Men vi havde faktisk i min tid et bestemt og udmærket værktøj til opretholdelse af god ro og orden i folkeskolen. Et værktøj, som vi brugte på mange større skoler, før inklusionsdagsordenen greb om sig, og det gik fra at være selvfølgeligt til at være politisk ukorrekt, hvorefter det blev lagt i mølposen.

Jeg taler om det, der dengang hed observationsklassen. Obs’en, i daglig tale. Mange steder havde den mere farverige navne såsom ’Pusterummet’, Oasen’, ’Perronen’ og deslignende. Det var et akutberedskab, som lærerne kunne trække på i det daglige, når de oplevede, at en elev var ved at splitte klassen ad, og de ikke magtede at tage konflikten op. De kunne tage vægtelefonen til skolens kontor og tilkalde assistance med øjeblikkelig virkning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her