En god dag for...
Japanske fodboldfans. Som det var tilfældet mod Peru, vil de danske roligans igen i dag være i markant undertal på tilskuerpladserne, når Danmark skal forsøge at tage den næste VM-skalp mod de australske Socceroos i gruppe C. Men hvad de danske fans mangler i antal, kan de måske vinde tilbage i god opførsel. Her er især de japanske fodboldfans gode forbilleder. Efter 2-1-sejren over Colombia gav fansene sig simpelthen til at rydde op på tilskuerpladserne i medbragte sække. Papkrus, plastflasker, madæsker, servietter ... alt blev sirligt samlet op. Det gode initiativ inspirerede de senegalesiske fans til at gøre det samme efter deres 2-1 sejr over Polen. Reseppten synes klar for roliganerne: God stadionstil er lig med 2-1 sejr. Så tag lige skraldet for Eriksen og co.
En dårlig dag for...
Rasmus Bjerg. Godt 400.000 danskere har set komikeren Rasmus Bjerg i glansrollen som John Mogensen i Ole Bornedal-filmen ’Så længe jeg lever’. Og åbenbart har den jyske skuespiller svært ved at slippe rollen. Han har optrådt på flere festivaler med sine Mogensen-fortolkninger, og næste år tager han på turné til landets største byer. Men i hvert fald én person er ikke fan: Minna Mogensen, datter af John. Under rubrikken ’Du skal ikke stå og lege min far’ raser hun i Ekstra Bladet over, at Rasmus Bjerg ikke har kontaktet hende før koncertrækken. »Det er trods alt mig, der ejer rettighederne til min fars sange«, siger hun. Rasmus Bjerg understreger i en mail til avisen, at der er tale om hyldestkoncerter »båret af kærligheden til og med respekten for John Mogensen«.
fortsæt med at læse
En god dag for feministisk imam - og en dårlig dag for pave Frans
Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.