0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De identitetspolitiske krav stopper aldrig – som i en blodrus bliver de bare vildere og vildere

Det er ting og udviklinger, som vitterlig er vigtige og truer vores fremtid. Men det bliver overdøvet af alle debatterne om de mikroskopiske krænkelser om alt mellem himmel og jord.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Arkivfoto: Jacob Ehrbahn

I en henstilling fra KU’s juridiske fakultet står, at fakultetets værdier om diversitet betyder, at »udklædningstemaer, der går på stereotyper omkring etnicitet, seksualitet, religion med videre ikke anvendes«.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er efterhånden så længe siden, at jeg var på rustur som jurastuderende, at jeg ikke kan huske alle detaljerne.

Det var noget med en hytte, en masse alkohol og fest. Om der var udklædning forbundet med det, kan jeg ærlig talt ikke erindre. Det var trods alt helt tilbage i 1989. Men hvis der havde været udklædning, er én ting sikker: Ingen protesterede over det.

Det var længe før, det identitetspolitiske regime fik overtaget, og det faldt ikke nogen, jeg kendte, ind, at der kunne være noget krænkende i at iføre sig en toga, cowboyhat eller indianerfjerdragt. Det var bare spas og løjer og ikke ondt ment.

Sådan er det ikke længere, hvor mit gamle fakultet – engang en konservativ bastion – på ydmygende vis har lagt sig ned for tidsånden. I en mail har prodekan Stine Jørgensen officielt henstillet til, at »udklædningstemaer, der går på stereotyper omkring etnicitet, seksualitet, religion med videre ikke anvendes« i forbindelse med rusturene. Henstillingen kommer efter klager fra tre studerende, herunder en fra Mexico.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter