0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jes Stein Pedersen: Når jeg ser, hvad folk smider væk, forstår jeg, at jeg er helt galt på den

Hjemme hos os kan vi godt lide træ. Træstubbe, træskiver, vinduer af kernetræ, som skal males hvert 25. år.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jes Stein Pedersen
Privatfoto: Jes Stein Pedersen

Velfungerende kobstub. Privatfoto

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har brugt en del af min ferie på at fikse nogle af de gamle sprossevinduer af træ i det hus, vi bor i. Det er 25 år siden, vi gjorde det sidst, og malingen, der var skallet af, og små sorte pletter hist og her på træet mindede pludselig om tidens tand. Et voksent ansigt får rynker i løbet af et kvart århundrede, et vindue lavet af levende materiale får også sine mærker.

Først skulle de af hængslerne, så skulle de slibes, bades i linolie, spartles, tørres, og siden skulle de males. Nu hænger de på hængslerne og hærder, og jeg lukker dem af samme grund ikke helt tæt til. Mine dage slutter stadig med, at jeg lige skraber lidt kit af eller tilføjer lidt maling.

Når jeg ser, hvad folk i Danmark fylder deres containere med, forstår jeg, at jeg er helt galt på den. Det normale er at smide sådanne vinduer ud og købe nye. Det kunne vi aldrig finde på. Vores vinduer er så tunge, at jeg alene i kraft af deres vægt ved, at de er lavet af hårdt kernetræ. Ikke luftigt industritræ eller et syntetisk materiale. Er der noget værre end et gammelt hus, som får nye plastiksprossevinduer?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden