Klumme afJes Stein Pedersen

Litteraturredaktør på Politiken

Hjemme hos os kan vi godt lide træ. Træstubbe, træskiver, vinduer af kernetræ, som skal males hvert 25. år.

Jes Stein Pedersen: Når jeg ser, hvad folk smider væk, forstår jeg, at jeg er helt galt på den

Lyt til artiklen

Jeg har brugt en del af min ferie på at fikse nogle af de gamle sprossevinduer af træ i det hus, vi bor i. Det er 25 år siden, vi gjorde det sidst, og malingen, der var skallet af, og små sorte pletter hist og her på træet mindede pludselig om tidens tand. Et voksent ansigt får rynker i løbet af et kvart århundrede, et vindue lavet af levende materiale får også sine mærker.

Først skulle de af hængslerne, så skulle de slibes, bades i linolie, spartles, tørres, og siden skulle de males. Nu hænger de på hængslerne og hærder, og jeg lukker dem af samme grund ikke helt tæt til. Mine dage slutter stadig med, at jeg lige skraber lidt kit af eller tilføjer lidt maling.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her