Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Det er 20 år siden, at Bagdad faldt. Irak-krigen splittede Vesten og kostede utallige irakere livet. Men den fik nærmest ingen konsekvenser for de vestlige samfund.

Marcus Rubin: Det er 20 år siden, Bagdad faldt, og ingen ansvarlige vestlige leder har mærket nogen konsekvenser

Lyt til artiklen

Her til påske er det 20 år siden, Bagdad faldt. Lidt ligesom terrorangrebet 11. september 2001 virkede det som en afgørende historisk begivenhed – jeg kan stadig huske, hvor jeg var, da jeg så de amerikanske tropper vælte statuen af Saddam Hussein. Men mens 9/11 blev startskuddet til en årtier lang ’krig mod terror’, som i den grad har ændret vores verden, helt ned i hverdagsniveauet med meget mere overvågning, sikkerhedskontrol og fysiske barrierer rundt om vigtige institutioner, har Irak-krigen stort set ingen konsekvenser haft.

Mindst 150.000 irakere døde, og nogle anslår krigens menneskelige pris til at udgøre helt op til en million mennesker. Og selv om krigen var den klart største, som USA og dets allierede – herunder Danmark – målt i troppetal har ført i det sidste halve århundrede eller mere, er den gået stort set sporløst hen over den vestlige verden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her