Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Det er paradoksalt, at der er mere og mere synlig armod, selv om samfundet generelt bliver rigere og rigere.

Marcus Rubin: Det byliv, der chokerede mig i London, er blevet hverdagen i Danmark

Lyt til artiklen

Da jeg flyttede til London for at studere i begyndelsen af 1990’erne, var en af de ting, som chokerede mig mest, hvor utrolig mange hjemløse der var. De lå overalt, i parker, døråbninger og på bænke foran nogle af byens fornemste butikker og kvarterer. Det rystede mig, for det var så utrolig uvant i forhold til det byliv, som jeg kendte hjemmefra.

København var dengang ludfattig i forhold til i dag, det hele var nedslidt og beskidt på en helt anden måde, men der var utrolig få hjemløse. Man kendte de relativt få originaler, der hærgede gaderne – Sanger Søren, Naturmærkemanden og den hjemløse dame, der gerne sad og varmede sig på risterne ved Nørrebro. Men ellers stødte man ikke på hjemløse og synligt udfordrede sjæle, når man sådan normalt færdedes i bylivet. Bevares, der var narkomaner og gadeprostituerede på Vesterbro, men elendigheden var meget afgrænset. Og tilsvarende i den anden ende af socialskalaen, der var meget mindre luksus, langt færre dyre biler, michelinrestauranter og lejligheder til tocifrede millionbeløb.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her