Slutter i dag: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Vi styrter mod fremtiden uden retningssans og integritet

Lyt til artiklen

Jeg er statskundskabsstuderende, fordi jeg vil have en kandidatgrad, som kan give mig et væld af karrieremæssige muligheder. Jovist; jeg er interesseret i samfundet. Jeg kaster mig gerne ind i en politisk debat, og der er intet der kan tænde en ild i mig, som når jævnaldrende fortæller mig, at de ikke orker at tage stilling til, hvilket parti de skal stemme på til november. Men jeg er først og fremmest statskundskabsstuderende for - hurtigst muligt - at opnå en bredt anerkendt kandidatgrad, som kan være min one-way ticket til drømmekarrieren.

Konsekvensen af det rationale er, at jeg selv, og en stor del af den unge akademikergeneration, studerer udelukkende for at gå til eksamen. Vi bliver i udpræget grad blinde for den unikke mulighed universitetstiden giver for inspiration, læring og faglig fordybelse, fordi vores forlygter er indstillet på fjernlys, i en bil der kører 200 kilometer i timen. Fremad. Fremad. Fremad. Men hvor hen?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her