0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

København skal ud af middelmådigheden

Hovedstaden har et stort uforløst potentiale efter 106 års socialdemokratisk styre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

potentiale. København kan blive en meget mere effektiv by, hvis vi konstant stiller os selv spørgsmålet, om vi ikke kan gøre tingene bedre og billigere end i dag. (Arkivfoto)

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har en vision om et København, som træder ud af middelmådigheden.

Et København, som kan det ekstraordinære, hvor vi ikke stiller os tilfredse med vanetænkningens ’brune sovs og kartofler’. Et København, hvor københavnerne ikke bliver slået med forundring, når vi er de bedste, største og klogeste. Et København, som siger ja tak til det bedste, største og klogeste, når det bliver os tilbudt.

I Venstre i København går vi ikke ind for en udvikling, hvor overskrifterne er ’mere af det samme’ og ’godt nok’. Vi vil noget mere med København. Vi vil en ny vej. Danmarks hovedstad skal være i front, pege fremad og opad og være et fyrtårn for hele nationen. Et opgør med den vanetænkning og magtarrogance, der følger af 106 års ubrudt socialdemokratisk styre, er derfor en uomgængelig nødvendighed.

Jeg kan ikke forestille mig et København uden de små teatre, uden biografer, uden små listige steder i de sene nattetimer, uden parader eller andre festlige indslag i bybilledet. Nej, København skal være livlig, udfordrende og til tider provokerende.

Det hører med til at være en storby. Jeg vil en by, hvor de store internationale begivenheder finder sted side om side med de små lokale initiativer iværksat af lokale ildsjæle. Derfor vil jeg først og sidst arbejde for at give nogle anstændige vækst- og rammevilkår for de kulturinstitutioner, som Københavns Kommune har ansvaret for – teatrene, bibliotekerne, kulturhusene m.v.

Og så har jeg slet ikke nævnt den stribe af nye, store og små idrætsfaciliteter, som vi skal have bygget i de kommende år. I mine visioners København skal vores børn ikke stå på venteliste i mange måneder for at komme til at spille fodbold eller håndbold.

Men jeg vil også kaste al kraft ind i arbejdet for, at København tiltrækker endnu flere store internationale begivenheder. Når jeg siger endnu flere, er det, fordi det faktisk allerede er lykkedes at tiltrække nogle stykker af slagsen. Jeg tænker her på IOC-kongressen, hvor celebriteter fra hele kloden kastede glans over København. Vi står på tærsklen til klimatopmødet, hvor alverdens øjne igen rettes imod København.

Og jeg tænker med stor glæde tilbage på Outgames i den forgangne sommer, hvor vores by boblede af glæde og menneskemylder, og hvor tusindvis af homoseksuelle dyrkede sport og kultur og diskuterede menneskerettigheder.

Men jeg har ambitioner om meget mere. Jeg vil gerne bruge flere penge på at tiltrække internationale begivenheder til København. Af tre grunde: For det første, fordi jeg gerne vil give københavnerne muligheden for at opleve det unikke inden for sport, kultur, politik og meget andet på nærmeste hold. For det andet, fordi internationale begivenheder er et godt redskab i bestræbelsen på at brande København. Og endelig skaber begivenheder omsætning i København.

Jeg vil igangsætte en folkelig debat om tiden efter krisen. Hvordan skal København udvikle sig, når krisen er overstået, og investorerne igen er klar til at spytte penge i byggeri og udvikling? Hvad skal byen kaste sig over efter udbygningen af Ørestad og Nordhavn?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage