Kronik afHenrik Saxgren

Henrik Saxgren

Selv for en ikke-religiøs person var det en stor spirituel oplevelse at køre på hundeslæde i Grønland.

At køre ud i intetheden - det er det største, jeg har oplevet

Lyt til artiklen

Efter at have levet det meste af mit liv som en frembusende bokser, der gik i konfrontation for at fremtvinge en afgørelse før tid, lærte jeg i Arktis, at det sande mesterskab består i at falde af på slagene og afstå fra de slagsmål, man alligevel ikke kan vinde. Når man svæver som en sommerfugl, preller slagene af på en og efterlader kun ringe effekt, så man kan stå helt frisk og koncentreret, når naturen vælger at åbenbare sin åndeløse skønhed for én.

Da Knud Rasmussen kørte ud på Den Store Slæderejse i 1921, havde han tre år og over 18.000 km. foran sig. Da jeg arbejdede på min bog ’Ultima Thule’, tilbagelagde jeg mindre end 700 km på hundeslæde. Alligevel havde Knud Rasmussen og jeg én helt afgørende ting til fælles:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her