Kronik afRikke Nylander.

Rikke Nylander er aut. psykolog.

Det er udfordrende nok, at min far er blevet syg med en særligt plejekrævende sygdom. Men det er urimeligt, at min mor skal blive stresset, presset og til slut syg af at blive mødt af et ufleksibelt og fordyrende kommunalt system!

Desperat datter: Hvorfor skal min mor slides ned, fordi min far er syg?

Lyt til artiklen

Min far lider af en sjælden neurologisk sygdom, der hedder progressiv supranukleær parese (forkortes PSP). Der er kun få hundrede personer med denne sygdom i Danmark. Der findes ingen medicinsk behandling, og den hjælp, man kan få, er træning og en masse hjælpemidler.

Sygdommen udvikler sig gradvis, og ofte tager det lang tid, før man får mistanke om den. For min far tog det knap fire år præget af uvished og undersøgelser. Til gengæld går det meget hurtigt ned ad bakke for personer med PSP. De fleste får sygdommen i 60-årsalderen, og den gennemsnitlige levetid er seks år (fordelt mellem 2-17 år) fra sygdommen starter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her