Folkerepublikken Kina fejrer sin 75-års fødselsdag. Befolkningen har indgået en alliance med kommunistpartiet, der sikrer stabilitet og god økonomi. I Kina følger man nemlig lederne. Eller gør man?

I Kina følger man lederne. Eller gør man?

Collage Mads Djervig. Originalfoto: Greg Baker / Ritzau Scanpix / Texturelabs
Collage Mads Djervig. Originalfoto: Greg Baker / Ritzau Scanpix / Texturelabs
Lyt til artiklen

Det var en aften i de tidligere 1990’ere. Jeg burde læse, men jeg sad og så tv. Over skærmen gled unge kinesere iført blå kasketter og røde tørklæder om halsen, mens de viftede med en lille rød bog. Billederne var fra Kulturrevolutionens begyndelse i 1966, og de unge mennesker skreg løs, da Mao Zedong trådte frem og vinkede. Nogle græd, som var de til en Beatles-koncert.

På det tidspunkt havde jeg været i Kina en gang, men historierne fra Kulturrevolutionen havde ikke bundfældet sig. Men den aften begyndte jeg at tænke: Hvad får så mange mennesker til at skrige hysterisk, fordi deres politiske leder træder frem for dem, og hvorfor endte det hele så voldeligt?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her