0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dorte Hygum: For 17 år siden stod jeg i et rosenbed og fejrede rund fødselsdag i dyb skuffelse

Forestillingen om ikke at være elsket nok gav næring til bitterheden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN

Arkivtegning: Claus Nørregaard

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De fyldige duftende roser i sarte lyserøde og orange nuancer skaber en så overdådig ramme om havemøblerne i min lejede byhave, at jeg et øjeblik føler mig som en dronning, mens jeg klipper buketter. En dronning uden slot ganske vist. Men alligevel – det er en følelse af ren foræring at klippe buketter af blomster på tornegrene, og det gør ingenting, at der er ukrudt mellem buskene og sikkert både meldug og stråleplet på vej.

Er det lyden af nabobørnenes glade stemmer? Eller er det en bestemt roses særligt krydrede duft, der pludselig sender mig tilbage til engang, hvor ukrudt og bekymring for kommende sygdomme i haven var en større plage? I hvert fald husker jeg en sommerdag for næsten 17 år siden, hvor jeg stod på samme måde, bøjet over et lige så frodigt rosenbed i en anden have med en anden saks, og oplevelsen var en anden.

Jeg tror ikke, at et andet menneske ville kunne se forskel med det blotte øje, ud over at kvinden i rosenbedet selvfølgelig var meget yngre for 17 år siden. Men jeg ved, at hun på nogle måder var et andet menneske indeni dengang.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

GÆLDER KUN I DAG: Få fuld digital adgang resten af året for kun 136 kr.

Køb nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts